Psychometria - teoria kwestionariuszy 2.5-PSYMETR-TK-Z
Problematyka wykładu:
1. Definicje i rodzaje testów psychologicznych oraz kryteria dobroci testów psychologicznych.
2. Zasady konstruowania i adaptacji narzędzi do pomiaru właściwości psychicznych jednostek.
3. Wskaźniki dobroci pozycji oraz proces wnioskowania psychometrycznego.
4. Analiza rzetelności testu.
5. Analiza trafności testu.
6. Normalizacja wyników uzyskanych w pomiarze testowym.
7. Problemy etyczne związane ze stosowaniem testów.
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- w zakresie wiedzy
• zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z konstruowaniem i korzystaniem z psychologicznych narzędzi pomiarowych
- w zakresie umiejętności (w wyniku zajęć student będzie potrafił):
• ocenić przydatności określonego testu do diagnozowanego problemu (oceny trafności i rzetelności danej metody);
• zinterpretować wynik otrzymany przez osobę badaną w teście, zgodnie ze standardami psychometrycznymi;
- w zakresie kompetencji student:
• potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z testowaniem i konstruowaniem narzędzi pomiarowych
• odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania na rzecz badanej osoby
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, w którym ocena dostateczna to co najmniej 60% punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z konwersatorium: Trening konstruowania testów i kwestionariuszy.
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
Hornowska E. (2013, ew. starsze wydania). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Anastasi A., Urbina S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN. Cz. V: Podstawy konstrukcji testów psychologicznych i interpretacji ilościowej danych testowych. Wybrane Zagadnienia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: