Psychologia zarządzania 2.5-PSZARZ
Cele Przedmiotu (Aims of the subject):
- W zakresie wiedzy (in terms of knowledge): Pokazać miejsce psychologii we współczesnej praktyce zarządzania w organizacji (show the place of psychology in contemporary organisation’s managerial practice)
-W zakresie umiejętności ( in terms of skills): Pokazać możliwości poprawy umiejętności managerskich (ways of improving managerial skills)
- W zakresie kompetencji (in terms of competencies ): Zrozumienie psychologii pracownika jako członka organizacji (to understand employees’s psychology within an organisation)
Zakrest tematyczny przedmiotu / Subject content:
1. Przywództwo / Leadership (theories, styles)
2. Motywacjia pracowników / Motivating workers & motivation in organisations
3. Planowanie i organizowanie / Planning and organising
4. Procesy oceny / Evaluation processes
5. Podejmowanie decyzji / Decision taking
6. Kultura organizacyjna / Organisational culture
7. Różnice indywidualne w organizacji / Individual differences in organisations
8. Kariera i doradztwo zawodowe / Career selection & vocational guidance
9. Stres w organizacji I wypalenie / Organisational Stres & Burn-out syndrome
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student potrafi wymienić główne psychologiczne teorie zarządzania
- Rozumie psychologiczne teorie służące do wyjaśniana zachowania pracowników i managerów
Umiejętności
- Student potrafi wytłumaczyć różne zjawiska (psychologiczne) zachodzące w organizacji
- Wykorzystać psychologię do wyjaśniana zachowania pracowników i managerów
-Wprowadzić usprawnienia do oragniazacji w oparciu o wiedzę psychologiczną
Kompetencje społeczne:
-Jest gotowy rozwijać kometencje własne oraz innych w organizacji
- jest odpowiedzialny za własne działania w kontekście organizacyjnym
Kryteria oceniania
A. Forma sprawdzania wiedzy :
• Egzamin pisemny + project
B. Means of exam:
• 1. Wykład (Lecture): Egzamin pisemny + udział w projekcie
Literatura
A. Literatura wymagana (required to pass):
A.1.
• W.C. Borman, D.R. Ilgen, R. J. Klimoski (2003) HANDBOOK of PSYCHOLOGY vol.12: INDUSTRIAL AND ORGANIZATIONAL PSYCHOLOGY Hoboken, New Jersey: J. Wiley (parts 2&3)
• Chmiel, N (2009) Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk:GWP
B. Uzupełniająca (Additional/supplementary literature)
Litzke, Shuch (2007) Stres, mobbing i wypalenie zawodowe. Gdańsk:GWP
Armstrong, M. (2000 i późn.) Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna
• Walczak, R. (2016) WAGE LEVEL OR INTERNAL DISPOSITIONS – WHAT IS MORE IMPORTANT IN DE-TERMINING THE SATISFACTION OF EMPLOYEES ON DIFFERENT POSITIONS? In P. Slavíčková (ed.) Knowledge for Market Use 2016: Our Interconnected and divided world. Olomouc: Univerzita Palackého (p. 580-587) ISBN: 978-80-87533-14-7
• Walczak, R. B., Derbis, R. (2015) The role of the happiness philosophy and core self-evaluations in defining job satisfaction as seen by the self and the significant other. Polish Journal of Applied Psychology, vol. 13 (4), 55–66 DOI: 10.1515/pjap-2015-0042
• Walczak, R. B. (2015) Czy mężczyźni bardziej cieszą się pracą? Podstawowe samowartościowanie zawodowe w zależności od płci i wieku. W Z. Ratajczak, D. Ochnik (red.) Psychologia w biznesie. Nowe perspektywy. Warszawa: Diffin
• Baka, Ł., Derbis, R., Walczak, R. (2015) Psychometryczne właściwości Kwestionariusza Zachowań Kontrproduktywnych CWB-C. Czasopismo Psychologiczne-Psychological Journal, 21 (2), 163-174 DOI: 10.14691/CPPJ.21.2.163
• Walczak, R. (2015) IS THE PATH TO WOMAN’S WORK SATISFACTION DIFFERENT THAN THAT OF A MAN? CORE SELF-EVALUATIONS AND DOMINATING HAPPINESS PHILOSOPHY IN WORK SATISFACTION PATH MODELLING. In P. Slavíčková & J. Tomačik (eds.) Knowledge for Market Use 2015: Women in Business in the Past and Present. Olomouc: Univerzita Palackého (p. 1100-1108) ISBN: 978-80-87533-12-3
• Walczak, R. (2014) PSYCHOLOGICAL PREDICTORS OF EMPLOYEE HAPPINESS. In P. Slavíčková (ed.) Knowledge for Market Use 2014: Media and Communication in the 21st Century Olomouc: Univerzita Palackého (p. 429-437) ISBN: 978-80-87533-07-9
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: