Psychologia zdrowia w cyklu życia
2.5-PSZDR-CYKL-Z
-Zgodnie z modelem rozwoju człowieka Erika Eriksona będziemy omawiać wybrane zagadnienia zdrowia i chorób w poszczególnych okresach życia człowieka.
-Treści wykładu będą obejmować zagadnienia zdrowia i choroby w okresie niemowlęcym, poniemowlęcym, szkolnym, adolescencji, wczesnej dorosłości i późnej dorosłości.
-W każdym okresie rozwojowym omawiane będą problemy zdrowia publicznego, potrzeby w zakresie promocji i psychoprofilaktyki zdrowotnej.
Kierunek studiów
psychologia
Literatura uzupełniająca
Literatura uzupełniająca:
- Socha, J., Socha, P., Weker, H., & Neuhoff-Murawska, J. (2010). Żywienie dzieci a zdrowie wczoraj, dziś i jutro. Pediatria Współczesna. Gastroenterologia, Hepatologia i Żywienie Dziecka, 12(1), 34-37.
- Szredzińska, R. (2017). Zdrowie dzieci i młodzieży. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(1), 94-131.
- Mazur, J., & Małkowska-Szkutnik, A. (2018). Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka.
- Kułaga, Z. B. I. G. N. I. E. W., & Barwicka, K. A. T. A. R. Z. Y. N. A. (2008). Reklama środowiskiem dziecka–przegląd badań i danych dotyczących wpływu reklamy na zdrowie dziecka. Problemy Higieny i Epidemiologii, 89(1), 120-127.
- Szymborski, J., & Jakóbik, K. (2008). Zdrowie dzieci i młodzieży w Polsce. Biuletyn RPO. Materiały, (62).
- Tabak, I. (2014). Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wsparcie dzieci i młodzieży w pokonywaniu problemów. Studia BAS, (2), 113-138.
- Ślizień-Kuczapska, E., Sys, D., Baranowska, B., & Czajkowski, K. (2017). Zdrowie prokreacyjne jako zasadniczy kierunek troski o zdrowie rodziny. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 32(4), 88-112.
- Radkowska-Walkowicz, M. (2016). Telewizja, słodycze i zdrowie. O sprawczości dzieci i napięciach w praktykach życia codziennego w kontekście programów promocji zdrowia. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (58), 119-133.
- Woynarowska, B., & Oblacińska, A. (2014). Stan zdrowia dzieci i młodzieży w Polsce. Najważniejsze problemy zdrowotne.
- Kozioł-Kozakowska, A., Piórecka, B., & Schlegel-Zawadzka, M. (2008). Program edukacji żywieniowej dla dzieci w wieku przedszkolnym i ich rodziców realizowany w Krakowie. Studia Med, 11, 65-69.
- Stodolak, A., & Fuglewicz, A. (2014). Zapobieganie próchnicy zębów u dzieci i młodzieży oraz promocja zdrowia jamy ustnej-rola pracowników służby zdrowia. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 20(1).
- Banach, I., & Soroka-Fedorczuk, A. (2017). Dziecko w zdrowiu i chorobie: wybrane problemy. e-bookowo.
- Nowicki, G., & Ślusarska, B. (2011). Determinanty społeczno-demograficzne wartościowania zdrowia wśród pracujących osób dorosłych. Hygeia Public Health, 46(2), 280-285.
- Kaleta, D., & Jegier, A. (2004). Rekreacyjna aktywność ruchowa a subiektywna ocena stanu zdrowia dorosłych osób. Pol. Arch. Med. Wew, 140(5), 537-546.
- Strużycka, I., Wierzbicka, M., Jodkowska, E., Rusyan, E., Ganowicz, M., & Ziemiecka, K. (2013). Wyniki Monitoringu Stanu Zdrowia Jamy Ustnej populacji młodych dorosłych w Polsce w 2012 roku. Nowa Stomatol, 4, 195-199.
- Siwiński, W., & Rasińska, R. (2015). Aktywność fizyczna jako zasadniczy cel stylu życia i zdrowia człowieka. Pielęgniarstwo polskie, 2(56), 181-189.
Nakład pracy studenta
2 pkt ETC = 50 h pracy własnej studenta, w tym:
udział w wykładach= 9 h
studiowanie literatury do wykładów = 20 h
przygotowanie pracy zaliczeniowej = 16 h
konsultacje z wykałdowcą = 5 h
Poziom studiów
magisterskie
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
monograficzne
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
VI
Tryb prowadzenia
Realizowany zdalnie
Realizowany w sali
Wymagania
Zaliczony kurs "Wstęp do psychologii zdrowia"
Założenia
W cyklu 2022/23-L: Wykład prowadzony jest częściowo w formie zdalnej na platformie MS TEAMS | Ogólnie: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi problemami zdrowotnymi człowieka w różnych okresach życia - od urodzenia do śmierci. Ważne jest również poznanie czynników , które gwarantują dobry stan zdrowia, zgodnie z założeniami salutogenezy. | W cyklu 2023/24-L: Wykład prowadzony jest częściowo w formie zdalnej na platformie MS TEAMS |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
-Porządkowanie i pogłębianie wiedzy w zakresie wyznaczników zdrowia i choroby w różnych okresach życia człowieka.
- Student będzie znał objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych w cyklu życia.
Umiejętności:
-Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania przyczyn i przebiegu procesów zdrowia i choroby w róznych okresach rozwoju człowieka
Kompetencje:
-Potrafi określić priorytety dotyczące realizacji zadań stawianych grupom oraz jednostkom w zakresie zdrowia u ludzi w róznym wieku.
- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy dotyczące zdrowia w społecznościach oraz jednostek.
- Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę w zakresie różnych dyscyplin naukowych związanych ze zdrowiem człowieka
Kryteria oceniania
Praca zaliczeniowa (raport z przeglądu literatury/esej) w grupach 2-3 osobowych na wybrany temat i wg ustalonych wcześniej kryteriów.
Wszystkie osoby z grupy otrzymują tę samą ocenę za wspólną pracę.
Literatura
Literatura podstawowa:
• Bishop, G.D. (2000). Psychologia zdrowia. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
• Bokszczanin A. (2015). Postresowy wzrost i psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży o po doświadczeniach klęski powodzi. Opole: Wydawnictwo UO.
• Heszen, I., Sęk, H. (2008) Psychologia zdrowia, Wyd.Naukowe PWN S.A.
• Łuszczyńska, A. Zmiana zachowań zdrowotnych (2004). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
• Łuszczyńska, A. (2007). Nadwaga i otyłość. Interwencje psychologiczne. . Warszawa,: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: