Psychologia zdrowia - wprowadzenie
2.5-PSZDR-WPRO-Z
Treści programowe wykładu:
1. Podstawowe zagadnienia i pojęcia z zakresu psychologii zdrowia.
2. Rys historyczny psychologii zdrowia
3. Zdrowie ludzi biednych w kontekście psychologii stresu.
4. Wyznaczniki zdrowia studentów na przykładach badań własnych.
5. Teoria adaptacji poznawczej Shelly Taylor (1983) i modele wyjaśniające zachowania zdrowotne.
6. Salutogenetyczna Koncepcja zdrowia Aarona Antonovsky’ego (1979)
Kierunek studiów
psychologia
Literatura uzupełniająca
Bokszczanin A. (2015). Postresowy wzrost i psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży po doświadczeniach klęski powodzi. Opole: Wydawnictwo UO
• Bokszczanin, A., Essau, A. C., Przepióra-Kapusta M., Conradt, J. (2005). Bezrobocie rodziców a problemy psychologiczne dzieci i młodzieży w Polsce i w Niemczech. Psychologia Jakości Życia, 4, 1, 53-67.
• Bokszczanin, A., Wietoszko-Makowska, M. (2007). Stres ekonomiczny rodziny a osiągnięcia szkolne i aspiracje zawodowe młodzieży, (red.). A. Kalus, D. Krok . W: Psychologiczny wymiar cierpienia (s. 77-86). Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
• Essau, C., Olaya, B., Bokszczanin, A., Gilvarry, C., & Bray, D. (2013). Somatic symptoms among children and adolescents in Poland: a confirmatory factor analytic study of the Children Somatization Inventory. Frontiers in public health, 1, 72.
• Górnik-Durose, M. (2011). Konteksty i pogranicza-inspiracje dla psychologii zdrowia.
• Potocka, A. (2010). Stres–natura zjawiska. W: Waszkowska M, Potocka A, Wojtaszczyk P,(red.). Miejsce pracy na miarę oczekiwań. Łódź: Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera, 9-44.
• Rasińska, R. E. N. A. T. A., Nowakowska, I. W. O. N. A., & Nowomiejski, J. (2013). Diagnoza stanu zdrowia studentów i ich opinie o zagrożeniach zdrowotnych. Pielęgniarstwo Polskie, 79.
• Rogowska AM, Kuśnierz C, Bokszczanin A. Examining Anxiety, Life Satisfaction, General Health, Stress and Coping Styles During COVID-19 Pandemic in Polish Sample of University Students. Psychol Res Behav Manag. 2020;13:797-811
https://doi.org/10.2147/PRBM.S266511
• Łuszczyńska, A. (2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
• Łuszczyńska, A. (2007). Nadwaga i otyłość. Interwencje psychologiczne.Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
• Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży , Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
• Łosiak, W. (2008). Psychologia stresu, Wyd. Naukowe PWN S.A.
• Sapolsky, R. M. (2010). Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu. Wyd. Naukowe PWN S.A.
Nakład pracy studenta
Liczba punktów ECTS:
• udział w wykładach: 9 h
• Indywidualne zapoznanie się z zalecaną literaturą 15h
• Przygotowanie się do egzaminu łącznie z egzaminem: 15 h
• udział w konsultacjach z nauczycielem: 5 h
Suma 44 h = 2 ECTS
Poziom studiów
Jednolite magisterskie
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
monograficzne
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
VI
Wymagania
Wymagania podstawowe: Wiedza z psychologii ogólnej i rozwojowejCele przedmiotu w zakresie:
wiedzy: - zna terminologię używaną w psychologii pracy i organizacji oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;
- zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii; zna zasady prak-tyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymia-rze psychologicznym;
- posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie na rzeczywistość społeczną i kulturową oraz jej odbiorze, w aspekcie mechani-zmów psychologicznych.
umiejętności: - posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informa-cji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowa-niem technologii informatycznej (ICT);
- posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdys-cypliny psychologii;
- potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakre-sie.
kompetencji: jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wy-trwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę;
- jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawo-dowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;
- potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści.
Założenia
Studenci będą posiadali wiedzę odnoszącą się do definicji, historii oraz wiodących teorii psychologii zdrowia. Będą rozumieli potrafili analizować sytuacje wymagające
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
-Porządkowanie i pogłębianie wiedzy w zakresie teorii i metodologii badań w psychologii zdrowia i choroby.
- Student będzie znał objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych
Umiejętności:
-Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania przyczyn i przebiegu procesów zdrowia i choroby
Kompetencje:
-Potrafi określić priorytety dotyczące realizacji zadań stawianych grupom oraz jednostkom w zakresie psychologii zdrowia.
- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy dotyczące zdrowia w społecznościach oraz jednostek.
- Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę w zakresie różnych dyscyplin naukowych związanych ze zdrowiem człowieka
Kryteria oceniania
Ocena z egzaminu będzie uzależniona od liczby punktów uzyskanych w teście wiedzy.
• ocena dostateczna = 60% poprawnych odpowiedzi
Literatura
Podręczniki:
• Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007.
• Sheridan CL., Radmacher SA., Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdro-wia, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa, 1998.
• Bishop, G. D. (2000). Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
• Seligman ME., Walker EF., Rosenhan DL., Psychopatologia, Zysk i s-ka, Poznań, 2003 (wybrane rozdziały)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: