Rekrutacja i selekcja 2.5-REKRUT-Z
Problematyka wykładu:
1. Planowanie zasobów ludzkich, analiza i projektowanie pracy.
2. Sprecyzowanie wymagań i kompetencji, testy osobowości, testy zdolności.
3. Czym są kompetencje zawodowe?
4. Rekrutacja, psychologia decyzji kadrowych, poprawa efektywności rekrutacji, selekcji.
5. Modele, katalogi i profile kompetencji.
6. Diagnoza kompetencji zawodowych.
7. Samoocena i ocena kompetencji w miejscu pracy.
8. Assessment & Development Center.
9. Testy kompetencyjne.
10. Wywiad behawioralny.
11. Nowe tendencje, społeczność wirtualna i gry komputerowe w badaniu kompetencji.
12. Zastosowanie metod pomiaru kompetencji w praktyce.
13. Wprowadzenie pracownika do organizacji.
14. Wynagradzanie, utrzymanie, redukcja zatrudnienia.
Problematyka konwersatoriów:
1. Przygotowanie do procesu rekrutacji – zdefiniowanie wymagań danego stanowiska, wybranie jego kluczowych wymiarów, stworzenie opisu stanowiska pracy oraz profilu idealnego kandydata.
2. Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej – planowanie wywiadu i obserwacji.
3. Przedstawienie wybranych narzędzi selekcji pracowników.
4. Przeprowadzenie badań testowych oraz analiza wyników badań testowych.
5. Rozmowa kwalifikacyjna – student w roli rekrutera oraz kandydata.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student :
- zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;
- zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologiczym;
- posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie na rzeczywistość społeczną i kulturową oraz jej odbiorze, w aspekcie mechanizmów psychologicznych.
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
- posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej (ICT);
- posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii;
- potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
- jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę;
- jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;
- potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia*:
• Egzamin
• Projekt
*Obecność na zajęciach nie stanowi potwierdzenia uzyskania żadnego efektu kształcenia.
B. Formy zaliczenia:
1. Wykład: test egzaminacyjny. Test składający się z pytań jednokrotnego wyboru na podstawie wskazanych źródeł.
2. Konwersatorium: Projekt.
Forma zaliczenia konwersacji:
• Internetowe badania – gdzie może pracować psycholog? (5 pkt.)
• Sporządzenie opisu stanowiska pracy (10 pkt.)
• Sporządzenie profilu idealnego kandydata (15 pkt.)
• Stworzenie CV (10 pkt.)
• Przygotowanie scenariusza wywiadu z kandydatem (10 pkt.)
• Wybór trzech narzędzi diagnostycznych wraz z uzasadnieniem swojego wyboru (10 pkt.)
• Analiza wyników przeprowadzonych testów (10pkt.)
• Ocena rekrutera podczas rozmowy kwalifikacyjnej (15 pkt.)
• Ocena kandydata podczas rozmowy kwalifikacyjnej (15 pkt.)
W ramach zajęć można uzyskać 100 punktów, z czego do zaliczenia wymagane jest uzyskanie minimum 61 punktów. Zaliczenie na podstawie udziału w poszczególnych ćwiczeniach i wykonania zadań.
Punktacja:
61-67 – dst
68-74 – dst plus
75-82 – db
83-89 – db plus
90-100 – bdb
Literatura
1. Armstrong, M. (2000). Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
2. Bańka, A. (2007). Psychologiczne doradztwo karier. Poznań: Print-B.
3. Czarnecka, A., Peryga, A. (2014). Metody doboru pracowników–trafność ich wykorzystania w procesie rekrutacji i selekcji. ZNPC, 37.
4. Czarnota-Bojarska, J. (2009). Selekcja zawodowa. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
5. Chmielecki, M. (2013). Rekrutacja z wykorzystaniem mediów społecznościowych–wyniki badań. Wrocław: Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 4, 37-51.
6. Dobrzyńska, K. Sposoby selekcji pracowników. Skrypt.0
7. Hauziński, A. (2020). Kluczowe kompetencje w karierze. Od edukacji do pracy. Conference: IV Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Organizacji, Człowiek-Ludzie-Organizacja, 21-23.05.2020. Warszawa.
8. Jurek, P. (2012). Metody pomiaru kompetencji zawodowych. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Departament Rynku Pracy.
9. Jurek, P. (2019). Diagnoza kompetencji pracowników. Modele kompetencji uniwersalnych, menedżerskich i handlowych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
10. Lunden, B. (2005). Rekrutacja pracowników. Gdańsk: BL Info.
11. Sęczkowska, K. (2020). Programy dla talentów w procesie rekrutacji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: