Rodzina z człowiekiem chorym 2.5-RODZ
Cele przedmiotu::
- w zakresie wiedzy: dostarczenie studentowi wiedzy dotyczącej psychologicznego funkcjonowania rodziny w kryzysie nienor-ma-tywnym spowodowanym chorobą, wiedzy dotyczącej psychologii choroby oraz wiedzy medycznej w zakresie wybranych chorób;
- w zakresie umiejętności: ukształtowanie umiejętności integrowania wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu psychologii i nauk medycznych;
- w zakresie kompetencji : uwrażliwienie na potrzebę ciągłego rozwoju w zakresie psychologii rodziny, psychologii choroby oraz dialogu na płaszczyźnie psycholog –lekarz. Uwrażliwienie na potrzebę przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• definiować pojęcie sytuacji trudnej, kryzysu rodzinnego oraz choroby;
• zna charakterystykę wybranych chorób w perspektywie medycznej
• scharakteryzować wybrane modele teoretycz-ne dla badań nad rodziną w sytuacji choroby;
• scharakteryzować funkcjonowanie rodziny w sytuacji choroby jej członka: dziecka, rodzi-ca;
• zrozumieć funkcjonowanie rodziny w sytuacji choroby nowotworowej, przewlekłej i termi-nalnej;
• znać rozwojowe uwarunkowania rozumienia choroby, bólu, cierpienia i śmierci u dzieci;
• mieć psychologiczną wiedzę dotycząca nor-matywnej i patologicznej żałoby w rodzinie;
• znać teoretyczne podstawy działań interwen-cyjnych na rzecz rodziny w sytuacji choroby
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić:
• Interpretować dane obserwacyjne dotyczące rodziny w sytuacji choroby w odniesieniu do modeli teoretycznych
• wybrać właściwy sposób pomocy dziecku i rodzinie w sytuacji choroby
• wytłumaczyć mechanizmy funkcjonowania rodziny w sytuacji choroby i odnieść je do praktyki w zakresie doboru metod pracy z ro-dziną oraz właściwych instytucji;
• potrafi integrować wiedzę psychologiczną z wiedzą medyczną w celu analizy złożonych problemów pomocowych i terapeutycznych a także diagnostycznych rodziny w sytuacji choroby
• potrafi sprawnie komunikować się z leka-rzami w procesie diagnozy i terapii rodziny w sytuacji choroby
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• pogłębioną świadomość poziomu swojej wie-dzy dotyczącej rodziny w sytuacji trudnej;
• rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobiste-go i zawodowego;
• ma świadomość specyfiki kontaktu z rodziną w sytuacji trudnej
• wrażliwość na zagadnienia etyki zawodowej psychologa
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia:
Wykład: egzamin pisemny
Egzamin zawiera pytania otwarte (wymień, zdefiniuj, scharakteryzuj) oraz pytania zamknięte.
Podstawowe kryteria:.
ocena końcowa z wykładu zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady:
ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 50% +1 punktów z treści wykładowych
ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów z treści wykładowych
ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów z treści wykładowych
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Kiełek-Rataj, E., Król, J. (2010). System rodzinny z dzieckiem autystycznym. Przegląd badań. W: J. Dzierżanowska-Peszko (red.).Człowiek chory w rodzinie. Analiza problemów i form pomocy, Opole, s. 123-152: RWWTU.
Świętochowski W. (2010). System rodzinny wobec przewlekłej choroby somatyczne: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Buczyński F. (1999). Rodzina z dzieckiem chorym na białaczkę: Wydawnictwo KUL.
Farnicka M. (2013).Między wyborem a przymusem. Rodzina a sposób radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych:Engram.
Kalus A. (2010). Choroba w rodzinie. Empiryczna użyteczność wybranych modeli teoretycznych. W:J. Dzierżanowska-Peszko (red.).Człowiek chory w rodzinie. Analiza problemów i form pomocy, Opole, s. 7-17: RWWTU.
Pietrzyk A.(2006). Ta choroba w rodzinie. Psycholog o raku: Kraków Impuls
Bartoszewska E. (2005). Formy pomocy dziecku nieuleczalnie choremu i jego rodzinie w hospicjum. Kraków: IMPULS
Pisula E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
Cudak, S. (2007). Wychowawcze i emocjonalne funkcjonowanie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. Łódź: Akademia Hu-manistyczno-Ekonomiczna.
Świętochowski W. (2014). Choroba przewlekła w systemie rodzinnym. W: I. Janicka, H. Liberska (red). Psychologia rodziny. Warszawa PWN
.PileckaW. (2011). Percepcja i rozumienie bólu przez dzieci. W: W. Pilecka (red.). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kra-ków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, ss. 229-243.
Ryżanowska D. (2011). Dziecko wobec cierpienia. W: W. Pilecka (red.). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wy-dawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, ss. 244-254.
Majewicz P., Ryżanowska D. (2011). Dziecko w roli pacjenta. W: W. Pilecka (red.). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, ss. 254-266.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: