Satysfakcja i osiągnięcia w pracy 2.5-SATPR-Z
Problematyka zajęć:
1. Satysfakcja z pracy, definicje podstawowe oraz rys historyczny badań zjawiska satysfakcji z pracy.
2. Satysfakcja z pracy a postawy wobec pracy.
3. Satysfakcja z pracy a zaangażowanie oraz przywiązanie do zawodu i przywiązanie organizacyjne.
4. Przykłady badań satysfakcji z pracy z perspektywy psychologii pracy i organizacji.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii psychologii pracy i organizacji w zakresie satysfakcji z pracy, postaw wobec pracy, zaangażowania i przywiązania;
• wyjaśnić rolę liderów i menedżerów w procesie wprowadzania interwencji służącej poprawie postaw wobec pracy.
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• identyfikować czynniki wpływające na skuteczność realizacji działań sprzyjających kształtowaniu pozytywnych postaw wobec pracy i satysfakcji pracowników;
• wskazać rozwiązania służące poprawie jakości środowiska pracy oraz zdrowia i funkcjonowania zawodowego pracowników.
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• realizować projekt zespołowy, terminowo i z zaangażowaniem;
• jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą.
Kryteria oceniania
Prace zostaną ocenione z uwagi na ich poprawność merytoryczną oraz zakres poruszonych zagadnień i przywołaną literaturę. Ocenie podlega również strona formalna i edytorska.
Literatura
Borowska-Pietrzak, A. (2014). Dezagregacja czynników w modelu poczucia satysfakcji zawodowej. Nauki o Zarzadzaniu, (18), 9-22.
Czerw, A. (2013). Co ludzie myślą o pracy zawodowej? Konstrukcja metody diagnozującej postawy wobec pracy. Psychologia Społeczna, 8(25), 219-233.
Derbis, R., & Baka, Ł. (2011). Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów w pracy i wypalenia zawodowego. Czasopismo Psychologiczne, 17(2), 277-287.
Hauziński, A. (2016). Regulacyjna funkcja przywiązania do zawodu. Czasopismo Psychologiczne, 22, 1, 61-72.
Springer, A. (2011). Postrzeganie rynku pracy, zachowania kierownika oraz wsparcie społeczne jako wyznaczniki kształtowania postaw pracowniczych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, (24 Zarządzanie zasobami ludzkimi), 191-204.
Springer, A. (2016). Postawy wobec pracy–analiza porównawcza stosowanych pojęć. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 39(1), 11-28.
Springer, A. (2011). Wybrane czynniki kształtujące satysfakcję pracownika. Problemy zarządzania, (4/2011 (34) t. 1), 162-180.
Springer, A. (2010). Satysfakcja a poziom dopasowania kompetencji pracownika do wymagań stanowiska pracy.Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, (19), 151-165.
Wojtaszczyk, K. (2016). Przynależność generacyjna jako determinanta postaw wobec pracy. Stereotypy a rzeczywistość. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 39(1), 29-40.
Zalewska, A. (2003). Skala Satysfakcji z Pracy–pomiar poznawczego aspektu ogólnego zadowolenia z pracy. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 7.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: