Seminarium magisterskie 2.5-SEMMGR2-Z
Cele przedmiotu:
- w zakresie wiedzy: dostarczenie pogłębionej wiedzy z zakresu tematyki realizowanej na seminarium oraz zasad realizacji projektów badawczych
- w zakresie umiejętności: ukształtowanie umiejętności realizacji projektów badawczych oraz redagowania testów naukowych
- w zakresie kompetencji: nabycie gotowości do realizowania zadań zawodowych w zakresie psychologii oraz wrażliwości na etykę pracy psychologa
Metody dydaktyczne
• rozwiązywanie zadań problemowych
• polemiki na forum grupy
• elementy wykładu
• indywidualne projekty
Treści programowe:
A. Problematyka seminarium:
1. Testowanie empiryczne modelu badawczego
2. Analiza i dyskusja uzyskanych wyników oraz przygotowanie części empirycznej pracy magisterskiej
B. Przygotowanie finalnej wersji pracy magisterskiej
Rodzaj przedmiotu
seminaria magisterskie
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:
• znać terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;
• mieć pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o charakterze, źródłach i miejscu psychologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk;
• znać i rozumieć podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz norm etycznych i zawodowych
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
• posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej (ICT);
• rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii.
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
• rozumie potrzebę dalszego rozwoju;
• jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej;
• dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;
• potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranych treści.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia:
• zaliczenie z oceną
Formy zaliczenia:
1. seminarium:
• Wykonanie pracy magisterskiej:
Semestr I
o Zakończenie badań empirycznych.
Semestr II
o Końcowe analizy statystyczne, interpretacja i dyskusja wyników, napisanie i złożenie pracy magisterskiej
Podstawowe kryterium:
• Przyjęcie finalnej wersji pracy magisterskiej
Literatura
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Brzeziński J. (2010). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN
Nęcka E., Stocki R. Jak pisać prace z psychologii. E-book
Harasimczuk J., Cieciuch J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA: Liberi Libri
Francuz P., Mackiewicz R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL
Cypryańska M., Bedyńska S. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Sedno
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
W zależności od wybranego tematu pracy pisemnej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: