Stereotypy i uprzedzenia 2.5-STEREO
Treść wykładu:
1. Definicje stereotypów i uprzedzeń.
2. Zasady projektowania programów służących zapobieganiu stereotypizacji i uprzedzeniom.
3. Stereotypy z perspektywy psychologii poznawczej.
4. Stereotypy z perspektywy psychologii społecznej.
5. Stereotypy w mediach.
6. Społeczne konsekwencje stereotypów i uprzedzeń, dyskusje teoretyczne i wyniki badań.
7. Programy służące zapobieganiu stereotypizacji i uprzedzeniom.
Treści realizowane w ramach konwersatoriów:
1. Stereotyp, uprzedzenie i dyskryminacja – przykłady;
2. Źródła i mechanizmy stereotypów;
3. Pozytywne i negatywne konsekwencje stereotypów;
4. Tożsamość indywidualna i tożsamość grupowa;
5. Wybrane stereotypy – źródła, konsekwencje, przykłady z życia i kultury;
6. Pomiar stereotypów i uprzedzeń;
7. Skutki stereotypów w praktyce edukacyjnej i klinicznej;
8. Zmiana stereotypów.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
ogólnouniwersyteckie
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• Zdefiniować stereotypy;
• Umiejscowić wiedzę o stereotypach w kontekście innych dziedzin psychologii;
• Wymienić psychologiczne mechanizmy powstawania stereotypów;
• Różnicować mechanizmy indywidualne i grupowe funkcjonowania stereotypów.
Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• Rozróżnić stereotypy, uprzedzenia i dyskryminację;
• Rozpoznać mechanizmy powstawania uprzedzeń;
• Zaprojektować program przeciwdziałania uprzedzeniom.
Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• Prezentować pozytywną postawę wobec innych kultur, grup etnicznych i narodowych;
• Zachować postawę tolerancji;
• Świadomie i odpowiedzialnie współpracować w zespole.
Kryteria oceniania
Wykład:
- Projekt realizowany w zespole. Temat na bieżący semestr: „Funkcje stereotypów i stereotypizacji. Program profilaktyczny”. Prezentacja w trakcie zajęć.
Konwersatoria:
- Praca zaliczeniowa (50%);
- Krótkie zadania w trakcje semestru (50%).
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
- Kofta M., Jasińska-Kania A. (2001). Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Mccare, C.N., Stangor, Ch., Hewstone, M. (1999). Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Nelson, T.D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Nowak, W. (1980). Teoretyczne i metodologiczne problemy badań stereotypów. ZNWSP w Bydgoszczy, 15, 23-36.
- Rogozińska-Pawełczyk, A. Stereotypowe postrzeganie wizerunku pracodawcy. KPiPS, Uł.
- Szahaj, A. (2004). E pluribus unum. Dylematy wielokulturowości i politycznej poprawności, Kraków.
- Wojciszke, B. (2018). Psychologia społeczna. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: