Stres i emocje w pracy 2.5-STRESPR
Problematyka
1. Pojęcie i koncepcje teoretyczne stresu
2. Modele stresu pracy
3. Zaangażowanie w pracę i wypalenie zawodowe w modelach stresu
4. OUN, AUN i UH a stres
5. Stres a funkcje poznawcze i procesy afektywne
6. Stres w konflikcie rodzina-praca i praca rodzina
7. Stres a zaburzenia psychosomatyczne
8. Źródła , objawy i radzenie sobie z PTSD
9. Stres i osobowość - modulowanie reakcji
10. Stres a zasoby i radzenie sobie ze stresem
11. Pomiar stresu w pracy
12. Zadowolenie i niezadowolenie z pracy – kontinuum czy dwa wymiary?
Model Herzberga.
13. Stres - badania różnych grup zawodowych
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien :
• znać teorie stresu i jego specyfikę w pracy
• mieć wiedzę w zakresie fizjologicznych i emocjonalnych podstaw reakcji stresowych oraz w zakresie związków stresu i emocji w pracy ze zdrowiem psychofizycznym, osobowością i funkcjami poznawczymi
• znać mechanizmy zachowań szkodzących organizacji
• Mieć wiedzę nt. związków afektów i procesów poznawczych w pracy
• znać podstawowe narzędzia do pomiaru stresu w pracy i sposobów
radzenia sobie z nim
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć:
• wytłumaczyć mechanizmy zawodowych reakcji stresowych
• zastosować wiedzę o modelach stresu do identyfikacji stresorów i
radzenia sobie z nimi
• rozpoznawać i mierzyć stresory w różnych sytuacjach zawodowych
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• pogłębioną świadomość mechanizmów stresu i ich związków ze
środowiskiem
• podniesioną gotowość i wytrwałość do etycznego podejmowania
psychologicznych działań indywidualnych i zespołowych w
organizacji
Kryteria oceniania
Test wielokrotnego wyboru
50% poprawnych odpowiedzi + 1 = 3,0
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
A.1. wykorzystywana podczas zajęć:
Sapolsky R. (2011). Dlaczego zebry nie mają wrzodów: W-wa: PWN
Terelak, J.F. (2008). Człowiek i stres: Koncepcje, reakcje, radzenie sobie, modyfikatory. Bydgoszcz: Branta.
Derbis, R. Baka, Ł. (2011) Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów i wypalenia zawodowego. Czasopismo Psychologiczne,2.277-287.
Heszen I. (2016…’21) Psychologia Stresu Warszawa: PWN
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
Dudek B. (2003). Zaburzenia po stresie traumatycznym. Gdańsk: GWP
Jasiński A., Derbis R., Walczak R. (2021) Workload, job satisfaction
and occupational stress in Polish midwives before and during the
COVID-19 pandemic. Medycyna Pracy, 72(6):623–632,
DOI: https://doi.org/10.13075/mp.5893.01149
Baka, Ł., Derbis, R., Emocje i kontrola w pracy jako regulatory związku
stresory w pracy - zachowania nieproduktywne. Empiryczna
weryfikacja modelu stresory - emocje. , Psychologia Społeczna.: ,3,
2013, 191-204.
Derbis, R., Baka, Ł. Związek wymagań w pracy z wypaleniem
zawodowym i zaangażowaniem w pracy: Pośrednicząca
rola konfliktu praca - rodzina i wzoru zachowania A. , Czasopismo
Psychologiczne, 2, 2013, 191-204
Derbis , R. Konflikt praca-rodzina a poczucie jakości życia matek
pracujących zawodowo, w: Przedsiębiorczość i zarządzanie .
Zarządzanie stresem, cz.1 Łódź: SAN, 2013, 5, 79 -96
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: