Stres i radzenie sobie ze stresem 2.5-STRESR
A. Problematyka wykładu.:
1. Ogólne koncepcje teoretyczne stresu
2. OUN, AUN i UH a stres
3. Modele stresu w pracy
4. Stres w konflikcie rodzina-praca i praca rodzina
5. Wsparcie społeczne, zaangażowanie w pracę i wypalenie zawodowe w
modelach stresu
6. Stres a zaburzenia psychosomatyczne
7. Źródła, objawy i radzenie sobie z PTSD
8. Stres a funkcje poznawcze i procesy afektywne
9. Stres i osobowość
10. Stres, zasoby i radzenie sobie ze stresem a jakość życia
11. Narzędzia pomiaru stresu i sposobów radzenia sobie ze stresem
B. Problematyka ćwiczeń
1. Stres psychologiczny i fizjologiczny, jego funkcje
2. Biologiczne podstawy reakcji stresowych
3. Ogólne modele stresu i modele stresu w pracy
4. Stres, stresory a wypalenie i pracoholizm
5. Stres w zawodach o szczególnym charakterze
6. PTSD i wzrost post traumatyczny
7. Stres w pracy, w domu i relacji dom-praca, praca – dom
8. Psychologiczne i biologiczne konsekwencje doświadczania stresu
9. Metody pomiaru stresu i stylów radzenia sobie ze stresem
10. Możliwości i bariery w psychologicznym zarządzaniu stresem
11. Moderatory i mediatory związku stresory – konsekwencje stresorów
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• definiować podstawowe pojęcia z problematyki stresu
• scharakteryzować główne modele stresu
• zrozumieć związki stresu, zachowania człowieka i zaburzeń
psychosomatycznych
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• wytłumaczyć mechanizmy reakcji stresowych
• zastosować wiedzę o modelach stresu do identyfikacji stresorów i
radzenia sobie z nimi
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• pogłębioną świadomość mechanizmów stresu i ich związków ze
środowiskiem
• gotowość do buforowania stresorów w różnych sytuacjach trudnych
• zaangażowanie w propagowanie sposobów radzenia sobie ze stresem
• odpowiedzialność w pomaganiu osobom dotkniętym stresem chronicznym
oraz dotkniętych syndromem PTSD
Kryteria oceniania
Wykład: pozytywny wynik testu: 60% = dst. (3,0).
Ćwiczenia: pozytywna ocena końcowa z poszczególnych zadań (udział w dyskusji, kolokwium, prezentacja lub esej,...) jest ustalana dla każdego studenta indywidualnie i relatywnie do poziomu osiągnięć grupy
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
A.1. wykorzystywana podczas zajęć:
Sapolsky R. (2011). Dlaczego zebry nie mają wrzodów: W-wa: PWN
Terelak, J.F. (2008). Człowiek i stres: Koncepcje, reakcje, radzenie sobie, modyfikatory. Bydgoszcz: Branta.
Heszen I. (2016…’21) Psychologia Stresu Warszawa: PWN
Derbis, R. Baka, Ł. (2011) Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów i wy-palenia
zawodowego. Czasopismo Psychologiczne,2.277-287.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
Baka, Ł., Derbis, R., Emocje i kontrola w pracy jako regulatory związku stresory w pracy - zachowania nieproduk-tywne.
Empiryczna weryfikacja modelu stresory - emocje. , Psychologia Społeczna.: ,3, 2013, 191-204.
Derbis, R., Baka, Ł. Związek wymagań w pracy z wypaleniem zawodowym i zaangażowaniem w pracy: Pośredni-cząca
rola konfliktu praca - rodzina i wzoru zachowania A. , Czasopismo Psychologiczne, 2, 2013, 191-204
Derbis , R. Konflikt praca-rodzina a poczucie jakości życia matek pracujących zawodowo, w: Przedsiębiorczość i
zarządzanie . Zarządzanie stresem, cz.1 Łódź: SAN, 2013, 5, 79 -96
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: