Stres i radzenie sobie ze stresem 2.5-STRESR-Z
Problematyka wykładu:
1. Stres psychologiczny i fizjologiczny
2. Teorie stresu i stresu w pracy
3. Hormony stresu. Stres a układ trawienny
4. Stres a rozwój człowieka i układ rozrodczy
5. Stres, zdrowie i depresja
6. Stres, sen i procesy starzenia
7. Radzenie sobie ze stresem
Problematyka konwersatorium:
1. Konflikty praca-rodzina, rodzina-praca a dobrostan pracowników
2. Techniki oddechowe redukcji stresu
3. Wypalenie zawodowe: uwarunkowania, skutki, prewencja
4. Wypalenie rodzicielskie: uwarunkowania, skutki, prewencja
5. PTSD i wzrost potraumatyczny
6. Stres a rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
7. Stres szkolny
8. Stres i specyficzne zaburzenia odżywiania: anoreksja, bulimia, ortoreksja
9. Stres jako korelat uzależnień
10. Stres i konsekwencje stresu w grupie seniorów
11. Stres informacyjny i ruminacje a zdrowie
12. Stres a procesy poznawcze: podejmowanie decyzji, myślenie, rozwiązywanie problemów
13. Eustres: stres i motywacja
14. Narzędzia do pomiaru stresu i radzenia sobie
15. Psychoterapia i interwencja psychologiczna w radzeniu sobie ze stresem
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• definiować podstawowe pojęcia z problematyki stresu
• scharakteryzować główne modele stresu
• zrozumieć związki stresu, zachowania człowieka i zaburzeń psychosomatycznych
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• wytłumaczyć mechanizmy reakcji stresowych
• zastosować wiedzę o modelach stresu do identyfikacji stresorów i
radzenia sobie z nimi
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• pogłębioną świadomość mechanizmów stresu i ich związków ze środowiskiem
• gotowość do buforowania stresorów w różnych sytuacjach trudnych
• zaangażowanie w propagowanie sposobów radzenia sobie ze stresem
• odpowiedzialność w pomaganiu osobom dotkniętym stresem chronicznym oraz dotkniętych syndromem PTSD
Kryteria oceniania
Wykład: pozytywny wynik testu: 60% = dst. (3,0).
Konwersatorium: pozytywna ocena końcowa z poszczególnych zadań (udział w dyskusji, kolokwium, prezentacja referatu na zadany temat) jest ustalana dla każdego studenta indywidualnie.
Literatura
A.1. wykorzystywana podczas zajęć:
Sapolsky R. (2011). Dlaczego zebry nie mają wrzodów: W-wa: PWN
Terelak, J.F. (2008). Człowiek i stres: Koncepcje, reakcje, radzenie sobie, modyfikatory. Bydgoszcz: Branta.
Heszen I. (2016…’21) Psychologia Stresu. Warszawa: PWN
Derbis, R. Baka, Ł. (2011) Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów i wy-palenia
zawodowego. Czasopismo Psychologiczne,2.277-287.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
Baka, Ł., Derbis, R., Emocje i kontrola w pracy jako regulatory związku stresory w pracy - zachowania nieproduktywne. Empiryczna weryfikacja modelu stresory - emocje. , Psychologia Społeczna.: ,3, 2013, 191-204.
Derbis, R., Baka, Ł. Związek wymagań w pracy z wypaleniem zawodowym i zaangażowaniem w pracy: Pośrednicząca rola konfliktu praca - rodzina i wzoru zachowania A. , Czasopismo Psychologiczne, 2, 2013, 191-204
Derbis , R. Konflikt praca-rodzina a poczucie jakości życia matek pracujących zawodowo, w: Przedsiębiorczość i zarządzanie . Zarządzanie stresem, cz.1 Łódź: SAN, 2013, 5, 79 -96.
Jasiński, A.M., Derbis, R. (2023). The impact of workload and job satisfaction on occupational stress –A comparison among newly qualified and experienced midwives in Poland. WORK, 74(2):621-630. https://doi.org/10.3233/WOR-210743
Jasiński, A.M., Derbis, R. (2022). Work Stressors and Intention to Leave the Current Workplace and Profession: The Mediating Role of Negative Affect at Work. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(21), 13992. https://doi.org/10.3390/ijerph192113992
Jasiński, A. M., Derbis, R., Walczak, R. (2021). Workload, job satisfaction and occupational stress in Polish midwives before and during the COVID-19 pandemic. Medycyna Pracy, 72(6), 623-632. https://doi.org/10.13075/mp.5893.01149
Jasiński, A. M. (2021). Perinatal stress events and burnout among midwives in Poland. The mediating role of self-efficacy. Central European Journal of Nursing and Midwifery, 12(1), 267-278. https://doi.org/10.15452/cejnm.2021.12.0002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: