Trening rozwiązywania problemów społecznych 2.5-TRENING
1. Zdefiniowanie współczesnych problemów społecznych i ich uwarunkowań (alkoholizm, choroby psychiczne, samotność, poczucie osamotnienia, niepewność społeczna, trudności adaptacyjne, deficyty socjalizacyjne)
a. Charakterystyka problemów społecznych o złożonej etiologii mikrostrukturalnej i makrostrukturalnej (niepełnosprawność, starość, samotne macierzyństwo, migracje)
b. Odróżnianie problemów społecznych od zjawisk patologicznych i dewiacyjnych.
2. Techniki badawcze stosowane w procesie diagnozowania potrzeb indywidualnych.
a. Diagnozowanie problemów ludzi starszych w różnych środowiskach społecznych
b. Diagnozowanie problemów młodzieży w świetlicach środowiskowych
c. Diagnozowanie problemów rodziców samotnie wychowujących dzieci
3. Zajęcia terenowe 1 – diagnoza potrzeb społecznych w wybranej grupie
4. Przygotowanie propozycji rozwiązań dla zdiagnozowanych problemów
5. Zajęcia terenowe 2 – omówienie wygenerowanych rozwiązań z beneficjentem
6. Omówienie procedury diagnozowania i komunikacji
Kierunek studiów
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena wyboru narzędzi i przeprowadzonej diagnostyki indywidualnych potrzeb osób z wybranej grupy problematycznej.
Ocena zaproponowanej interwencji dopasowanej do indywidualnych potrzeb osób z wybranej grupy problematycznej.
Literatura
Frieske, K. W., i Poławski, P. (1996). Opieka i kontrola: instytucje wobec problemów społecznych. Warszawa: Interart.
Frysztacki K. (2009). Socjologia problemów społecznych, Warszawa: Scholar.
Kotlarska-Michalska A. (2003) Zasady budowy strategii rozwiązywania problemów społecznych (w:) K. Marzec-Holka (red.) Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej
Kwaśniewski J. (2003). Badania problemów społecznych, Warszawa.
Miś, L. (2007). Problemy społeczne. Teoria, metodologia, badania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Szatur-Jaworska B. (2014). Diagnozowanie w polityce społecznej. Metody i problemy, Warszawa: Elipsa.
Sęk, H., i Kowalik, S. (1999). Psychologiczny kontekst problemów społecznych. Poznań: Wydaw. Fundacji Humaniora.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: