Uzależnienia dzieci i młodzieży 2.5-UZALDZM
1. Perspektywy teoretyczne i definicje uzależnienia
2. Przyczyny i mechanizmy uzależnienia - społeczny, indywidualny i rodzinny
3. Fazy rozwoju uzależnienia
4. Rodzaje uzależnień
5. Leczenie
6. Profilaktyka
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
• zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym
• zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii
• ma uporządkowaną wiedzę o patologiach
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł
• potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań
• ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań praktycznych
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
• Potrafi określać priorytety oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z zawodem psychologa
• Odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań psychologicznych
• odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Kryteria oceniania
Zaliczenie w formie pisemnej
Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów
Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów
Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów
Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów
Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów
Literatura
1. Telson, M., Degenhardt, L., Hall, W., (2005), Uzależnienia, Gdańsk: GWP
2. Zajączkowski, K., (2003), Uzależnienia od substancji psychoaktywnych, Warszawa: WSiP.
3. Griffiths, M., (2004), Gry i hazard, Gdańsk: GWP.
4. Rawicka, M., (2015), Uzależnienia behawioralne: terapia i profilaktyka, Warszawa: Krajowe Biuro do Spraw przeciwdziałania Narkomanii.
5. Woronowicz, B., (2003), Bez tajemnic o uzależnieniach i ich leczeniu, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neuro-logii.
6. Woronowicz, B., (2009), Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Poznań: Media Rodzina
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: