Wykład monograficzny - Psychologia Jakości Życia 2.5-W-MON-88
1. JAKOŚĆ ŻYCIA – KONTROWERSJE POJĘCIOWE
1.1. Doświadczanie codzienności a poczucie jakości życia (PJŻ)
1.2. Poczucie jakości życia i subiektywny dobrostan
1.3. Doświadczanie doświadczenia a PJŻ
2. W POSZUKIWANIU KONCEPCJI JAKOŚCI ŻYCIA
2.1. PJŻ – okres prototeoretyczny
2.2. PJŻ – okres teoretyczny
2.3. Podeści hedonistyczne i eudajmonistyczne
2.4. Perspektywa „dół – góra” i „góra –dół”
2.5. Warunki obiektywne a jakość życia
2.6. Rozwojowo-psychologiczne ujęcie PJŻ
2.7. Aktywność, cele, wartości a subiektywny dobrostan
3. POMIAR I MIARY JAKOŚCI ŻYCIA
3.1. Nieco historii
3.2. Campbella idea uniwersalnego wskaźnika zadowolenia z życia
3.3. Wyznaczniki a wskaźniki jakości życia
3.4. Cechy skali a wynik pomiaru PJŻ
4. JAKOŚĆ ŻYCIA TRWAŁA, CODZIENNA I PRACA
4.1. Trwała jakość życia
4.2. Codzienna jakość życia – fluktuacja przeżyć
4.3. Etos pracy a jakość życia
5. WIEK A JAKOŚĆ ŻYCIA CZŁOWIEKA
5.1. Zmiana PJŻ w czasie
5.2. Pogodne spojrzenie na starość
5.3. Chłodne i zimne spojrzenie na starość
7. SZCZĘŚCIE W ŻYCIU BIEDNYCH I BOGATYCH
7.1.Perspektywa filozoficzna - co czyni
życie szczęśliwym wg greckich idei
filozoficznych
7.2.Perspektywa leksykalna– semantyczne prototypy szczęścia
7.3.Perspektywa psychologiczno-ekonomiczna - pomiar szczęścia u biednych i bogatych; badanie relacji dostatku-biedy ze szczęściem-nieszczęściem
8. GLOBALIZACJA I JAKOŚĆ ŻYCIA CZŁOWIEKA
W cyklu 2023/24-Z:
Treści programowe: 9. GLOBALIZACJA I JAKOŚĆ ŻYCIA CZŁOWIEKA |
Dyscyplina
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: monograficzne | Ogólnie: monograficzne obowiązkowe |
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: znać podstawowe koncepcje, źródła i cechy mechanizmów doświadczania jakości życia oraz ich potencjalne skutki dla procesów regulacyjnych
•
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć umiejętności określenia znaczenia poziomu subiektywnego dobrostanu grup i jednostek dla ich procesów regulacyjnych oraz umiejętności doboru metod pomiaru jakości życia do rozwiązywania problemów badawczych rozpoznawania i mierzenia psychologicznych skutków globalizacji dla rozwoju i poczucia bezpieczeństwa oraz mierzenia postaw do globalizacji
•
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: uwrażliwienie na negatywne i pozytywne konsekwencje poziomu subiektywnego dobrostanu, ma świadomość jego związków z aktywnością celową, stresem, rozwojem, bezpieczeństwem i swobodą działania
•
Kryteria oceniania
Zaliczenie- Test wielokrotnego wyboru. Do zaliczenia: 50% poprawn. odp.+ 1
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Czapiński, J. (2005 ). (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i cnotach człowieka. Warszawa: PWN
2. Czapiński, J. (2005 ). (red.), Psychologia pozytywna. Na uka o szczęściu i cnotach człowieka. Warszawa: PWN
3. Derbis, R. (2000). Doświadczanie codzienności. Częstochowa: Wydawnictwa WSP Cz-wa, [Obowiązuje Część teoretyczna dotycząca jakości życia ]
3. Diener, E., Biswas-Diener , R. (2010). Szczęście. Odkrywanie bogactwa psychicznego. Sopot: Smak Słowa
4. Kowalik, S. (2000). Jakość życia psychicznego. W: R. Derbis (red). Jakość rozwoju a jakość życia. Częstochowa: Wydawnictwo WSP Częstochowa.
5. Derbis, R., Pajestka, G. Jasiński, A. (2018). Model Doświadczania Globalizacji (MDG) i wstępna wersja Skali Doświadczania Globalizacji (SDG). Czasopismo Psychologiczne,3, 453-467.
DO studiowana samodzielnie przez studenta
1. Derbis, R. (2010). (red.) Psychologiczne konteksty jakości życia społecznego. Wydawnictwo AJD Częstochowa
2. Derbis, R. (2007). Poczucie jakości życia a zjawiska afektywne. W: S. Kowalik (red.), Społeczne konteksty jakości życia, 13-52.
3. Bauman, Z. (2000). Globalizacja i co z tego dla ludzi wynika. Warszawa: PIW
4. Kowalik, S. (2015). Uśpione społeczeństwo. Szkice z psychologii globalizacji.Warszawa: Sedno.
W cyklu 2023/24-Z:
A.1. wykorzystywana podczas zajęć |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: