Wykład monograficzny - Mapy poznawcze w badaniach psychologicznych 2.5-W-MON-95
Treści programowe:
1. Historia badań map poznawczych.
2. Przedstawienie i dyskusja celów zadań projektowych.
3. Teoria zachowań celowych Edwarda Tolmana.
4. Mapa poznawcza w świetle badań nad przestrzenią i środowiskiem, mapy Goulda.
5. Funkcje mapy poznawczej i reakcji eksploracyjnej w przestrzeni środowiska.
6. Zagadnienie umysłowego obrazowania środowiska.
7. Architektura psychologicznej przestrzeni życia, przywiązanie do miejsca a mobilność życiowa człowieka.
8. Wiedza o środowisku, reprezentacje i schematy poznawcze oraz regiony mentalne.
9. Teoria obrazu miasta Kevina Lyncha, zastosowania teorii map poznawczych w urbanistyce i planowaniu przestrzennym miast.
10. Metafora „mapy w głowie” w badaniach geografów behawioralnych.
11. Mapy procesów decyzyjnych.
12. Wykorzystanie mapy poznawczej poza psychologią.
13. Prezentacje projektów zaliczeniowych..
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
a) wyjaśnić związki między teoriami map poznawczych a rozwojem psychologii jako dyscypliny macierzystej;
b) przedstawić cele badań map poznawczych i ich zastosowania.
Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
a) opisać osobowościowe mechanizmy konstrukcji map poznawczych;
b) analizować szkice map w celu weryfikacji hipotez.
Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
a) realizować projekt zespołowy, terminowo i z zaangażowaniem;
b) uwzględniać kwestie etyczne w kontekście pracy własnej.
Kryteria oceniania
Wystąpienie na forum grupy i przedstawienie prezentacji. Podstawowe kryteria oceny: zgodność treści z tematem, zawartość merytoryczna projektu, cytowana literatura.
Literatura
Hauziński, A. (2003). Mapy poznawcze środowiska zamieszkania zagrożonego przestępczością. Poznań: Wydawnictwo Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.
Hauziński, A. (2010). Ewolucja pojęcia mapy poznawczej w psychologii. Przegląd badań dotyczących hierarchii planów i celów działania. Czasopismo Psychologiczne, 16, 275-288.
Hauziński, A. (2011). Ewolucja pojęcia mapy poznawczej w psychologii i jej wykorzystanie w urbanistyce, architekturze oraz geografii. Zachowanie, Środowisko, Architektura, 5, 15-38.
Hauziński, A. (2015). Preferencje wartości w mapowaniu kariery zawodowej w przestrzeni społecznej. Czasopismo Psychologiczne Psychological Journal, 1, 81-96.
Hauziński, A. (2017). Mapy poznawcze w procesie tranzycji rozwojowej z edukacji zawodowej do pracy. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.
Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN.
Piaget, J. (1972). Strukturalizm. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”.
Piaget, J. (1981). Równoważenie struktur poznawczych. Centralny problem rozwoju. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: