Warsztaty psychologiczne - radzenie sobie z agresją 2.5-WAR009-Z
Treści programowe:
1.Pojęcie asertywności i narzędzia do diagnozy poziomu asertywności.
2. Asertywność a zachowania agresywne.
3. Scenariusz treningu asertywności.
4. Asertywna odmowa i zdarta płyta.
5. Wyrażanie uczuć pozytywnych i negatywnych.
6. Radzenie sobie z krytyką i pochwałami.
7. Wyrażanie odmiennej opinii.
8. Monolog wewnętrzny.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Znajomość założeń, formy i funkcji warsztatów psychologicznych. Rozumienie roli i pracy trenera, metod oceny ewaluacji skuteczności takich form rozwoju.
Wiedza dotycząca teorii i praktyki asertywności – tworzenia scenariuszy treningów asertywności oraz metod rozwijania umiejętności zachowania asertywnego w różnych relacjach i sytuacjach społecznych
Znajomość różnych technik zachowań asertywnych
Umiejętności
Umiejętność opracowania programu zajęć warsztatowych rozwijających asertywność adekwatnie do potrzeb i profilu grupy
Umiejętność przeprowadzenia wybranego ćwiczenia warsztatowego
Umiejętność stosowania poznanych technik zachowań asertywnych
Kompetencje społeczne
Świadomości własnych myśli, uczuć i zachowań,
lepszego rozumienie siebie i innych;
Otwarcie na eksperymentowanie z nowymi, bardziej korzystnymi sposobami kontaktu interpersonalnego;
Świadomość w jaki sposób można kierować rozwojem własnych umiejętności psychospołecznych.
Kryteria oceniania
B. Formy zaliczenia:
Obecność
Aktywność – udział w ćwiczeniach
Opracowanie scenariusza zajęć rozwijających asertywność dla określonej grupy docelowej
C. Podstawowe kryteria:
• Obecność i aktywny udział w proponowanych ćwiczeniach
• Opracowanie scenariusza zajęć (pisemne zadanie zespołowe)
Literatura
Król-Fijewska M. (1991) – Trening asertywności. Warszawa. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP
Król-Fijewska M. (1992) – Stanowczo, łagodnie, bez leku czyli 13 wykładów o asertywności. Warszawa. INTRA
Makower, I. (2010). Szanse rozwoju osób o niskiej samoocenie za pomocą terapii poznawczo-behawioralnej. W: Motywacje umysłu, Kolańczyk A., Wojciszke B.(red.). Smak Słowa.
Oleś, M. (1998). Asertywność u dzieci w okresie wczesnej adolescencji. Lublin: TNKUL.
Sęk H. (1988). Rola asertywności w kształtowaniu zdrowia psychicznego. Przegląd Psychologiczny, 31, 787-808.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: