Psychologia starzenia się i starości 2.5-WFAK89
Problematyka zajęć:
1. Wprowadzenie w problematykę starzenia się i starości
2. Teorie przystosowania do starości i modele starzenia się
3. Pozytywne starzenie się
4. Starzenie się patologiczne
5. Aktywność osób starszych
6. Mądrość życiowa
7. Wsparcie społeczne osób starszych
8. Postawy wobec własnej starości
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• Scharakteryzować podstawowe terminy związane z psychologią starzenia się
• Znać etapy starzenia się człowieka
• Scharakteryzować główne czynniki kształtujące pomyślne i patologiczne starzeniem się
K_W01
K_W04
K_W06
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• sprawnie i precyzyjnie wyjaśniać w oparciu o wiedzę teoretyczną zjawiska związane z procesami starzenia się
K_U02
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• świadomość swojej wiedzy na temat procesów starzenia się człowieka z koniecznością wzbogacania jej o nowy doniesienia naukowe
• posiada świadomość wpływu szeroko rozumianej aktywności oraz kontaktu z drugim człowiekiem na pozytywny przebieg procesu starzenia się człowieka
K_K01
K_K03
Kryteria oceniania
• Uzyskanie co najmniej 60% punktów na teście warunkuje pozytywne zaliczenie przedmiotu
• Obecność na zajęciach – zgodnie z Regulaminem studiów UO. Dopuszczalna jest jedna nieobecności w semestrze (opuszczenie 2 tematów zajęć). Wówczas nieobecność należy zaliczyć na konsultacjach lub w innym ustalony z prowadzącym terminie. Opuszczenie więcej niż trzech tematów zajęć w semestrze uniemożliwia zaliczenie przedmiotu.
Literatura
Hill, R.D. (2009). Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesienie życia. (rozdz.1,2,3 i 7). Warszawa : MT Biznes
Steuden, S. (2014/2011). Psychologia starzenia się i starości . Warszawa : PWN
Steuden, S. i Marczuk M. (2006) Starzenie się a satysfakcja z życia. Lublin: Wydawnictwo KUL
• rozdz. „Aktywność społeczna i osobista ludzi starszych”
• rozdz. „Starość jako wyzwanie”
• rozdz. „Rola człowieka starszego w rodzinie i społeczeństwie”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: