Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej 2.5-WPRO-H
Treści programowe:
A. Problematyka wykładu:
1. Współczesna definicja psychologii. Wiedza psychologiczna: potoczna, przednaukowa, naukowa. Teoria psychologiczna jako organizacja naukowej wiedzy psychologicznej. Elementarna budowa oraz funkcje OUN i AUN.
2. Przedmiot psychologii i metodologia badań psychologicznych w różnych orientacjach psychologicznych. Miejsce psychologii w systemie nauk i jej specyfika jako dziedziny nauki podstawowej i stosowanej. Psychologia a nauki przyrodnicze i humanistyczne.
3. Psychologia jako nauka o świadomości badanej metodą introspekcyjną. Introspekcjonizm w ocenach psychologów współczesnych.
4. Nieświadoma aktywność psychiki jako przedmiot psychoanalizy. Źródła i założenia koncepcji Freuda. Ewolucja poglądów Freuda. Problem naukowego statusu dzieła Freuda i współczesne oceny jego koncepcji.
5. Zachowanie jako wyłączny przedmiot psychologii: źródła i założenia koncepcji behawiorystycznej. Ewolucja behawioryzmu.
6. Założenia psychologii humanistycznej i ewolucyjnej.
7. Orientacja w otoczeniu. Ogólna charakterystyka procesów orientacji w otoczeniu. Spostrzeganie, myślenie, pamięć, uczenie się, uwaga. Pojęcie i rodzaje inteligencji.
8. Ogólne ujęcie procesów emocjonalno- motywacyjnych: Natura i geneza procesów afektywnych. Ogólna charakterystyka procesów ukierunkowujących i podtrzymujących działanie.
9. Genetyczne, sytuacyjne i osobowościowe wyznaczniki zachowania człowieka.
10. Główne psychologiczne podstawy konstruktów osobowość i temperament.
B. Problematyka ćwiczeń :
1. Filozoficzne korzenie psychologii i etymologia nazwy. Relacje przedmiotu psychologii do innych nauk i jej
specyfika jako dziedziny nauki podstawowej i stosowanej.
2. Psychologia jako nauka. Ewolucja metodologii i miar w psychologii. Problem tożsamości psychologii naukowej.
3. Dziedziny psychologii a szkoły psychologiczne. Alternatywność perspektyw i sposobów wyjaśniania zjawisk psy-chologicznych.
4. Psychologia jako nauka o duszy, okres starożytny i nowożytny.
6 Sposoby rozumienia i badania świadomości. Słabości i zalety introspekcji jako metody. Eksperyment a introspekcja. Waga świadomości w podstawowych orientacjach psychologicznych. Źródła, założenia, naukowy i praktyczny status psychoanalizy. Ewolucja poglądów Freuda.
7. Psychologia analityczna Junga, psychologia indywidualna Adlera, neopsychoanaliza Horney i Fromma. Kontekst
społeczny zachowań nieświadomych.
8. Zachowanie jako wyłączny przedmiot psychologii: źródła i założenia koncepcji behawiorystycznej Watsona. Ewolcja
behawioryzmu – koncepcje Skinnera, Dollarda i Millera, Tolmana. Współczesny status naukowy behawioryzmu.
9. Psychologia poznawcza, humanistyczna, ewolucyjna. Różne sposoby pojmowania przedmiotu psychologii i sensu jej
uprawiania.
10. Podstawowe pojęcia z obszarów orientacji w otoczeniu. Podejścia informacyjne i ekologiczne do procesów
spostrzegania. Akceleratory i dystraktory procesów poznawczych.
11. Czego, jak i na jakich poziomach się uczymy. Elementarne i wyższe formy uczenia. Wiedza deklaratywna i opera
cyjna. Miary uczenia się.
12. Podstawowe modele i prawa dotyczące procesów pamięci. Czynniki efektywności zapamiętywania, przechowywania
i odtwarzania materiału. Miary pamięci.
13. Pojęcie i ogólne fazy rozwoju procesów myślenia. Rodzaje myślenia. Pojęcie uwagi i inteligencji oraz ich miary.
14. Poznawcze i biologiczne źródła emocji. Emocje a afekty i motywacja. Wyrażanie emocji. Związki procesów afetyw
nych i poznawczych.
15. Motywacja z perspektywy głównych orientacji psychologicznych.
16. Ogólne ujęcie osobowości z perspektywy różnych orientacji psychologicznych.
17. Historyczne i współczesne rozumienie temperamentu. Temperament i osobowość.
W cyklu 2023/24-Z:
Treści programowe |
Dyscyplina
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: obowiązkowe | Ogólnie: obowiązkowe obowiązkowe | W cyklu 2022/23-Z: obowiązkowe |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
• klasyfikuje i opisuje podstawowe kierunki oraz koncepcje psychologiczne człowieka w nawiązaniu do ich założeń filozoficznych i podstaw biologicznych
• identyfikuje i definiuje podstawowe pojęcia i prawa z zakresu procesów poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych i osobowości scharakteryzować …;
• wskazuje związki między procesami spostrzegania, uczenia, pamięci, myślenia , emocji i motywacji z uwzględnieniem regulacyjnej roli osobowości
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien :
• zastosować wiedzę do rozróżnia i genezy psychologicznych orientacji: klasycznej, behawioralnej, psychodynamicznej, humanistyczne i psychobiologicznej
• rozumie i potrafi wykorzystywać
psychologiczne mechanizmy poznanych procesów oraz potrafi za ich pomocą wyjaśnić proste sytuacje życiowe
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student :
• zaczyna interpretować i uzasadniać rzeczywistość społeczną także z perspektywy mechanizmów psychologicznych
• ma umiarkowaną świadomość mocnych i słabych stron pracy w grupie
• ma wskazówki do pracy nad rozwojem własnym i komunikacją interpersonalną
• ma elementarną rozwagę w zakresie planowania zadań
• uczy się odpowiedzialności za wkład do pracy grupowej
Kryteria oceniania
ZALICZENIE PRZEDMIOTU (WYKŁADÓW I ĆWICZEŃ) W TERMINIE PRZEWIDZIANYM W PORZĄDKU ORGANIZACYJNYM DANEGO ROKU AKADEMICKIEGO JEST WARUNKIEM KONIECZNYM KONTYNUACJI STUDIÓW
WIEDZA
Egzamin/kolokwium ( pisemny)
• Dyskusja w małych grupach
• Ocena indywidualnych wystąpień
UMIEJĘTNOŚCI
• Egzamin/kolokwium ( testy )
• ocena: wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć,
• ocena wykonania ćwiczeń indywidualnie oraz/lub grupowo podczas zajęć
KOMPETENCJE
• Egzamin/kolokwium ( pisemny)
• samoocena, ocena przez kolegów i nauczyciela
• ocena pracy w grupie
• ocena systematyczności pracy
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć: Strelau J.(Red.). (2000). Psychologia, Podręcznik akademicki. T1( R1,R2,R3,R9),
T2. GWP
Strelau, J. Doliski, D. (2008). Psychologia, Podręcznik akademicki, T2 ( w zakresie podejmowanym na wykładzie), GWP.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: (rozdziały wybrane do poszerzenia wiedzy wg zainteresowań studenta)
Zimbardo P. G., (1999). Psychologia i życie Warszawa. PWN.
Kalat S. (2007). Biologiczne podstawy psychologii. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Oatley K., Jenkins J. M., (2005). Zrozumieć emocje. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Anderson J.R. (1998). Uczenie się i pamięć. Warszawa. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
W cyklu 2023/24-Z:
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: (rozdziały wybrane do poszerzenia wiedzy wg zainteresowań studenta) |
Uwagi
W cyklu 2023/24-Z:
Zaliczenie przedmiotu w terminie jest warunkiem kontynuacji studiów
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: