Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej 2.5-WPRO-H-Z1
A. Problematyka wykładu:
1. Psychologia jako nauka o zachowaniu i jego psychicznych regulatorach. Teoria psychologiczna jako organizacja naukowej wiedzy psychologicznej. Elementarna budowa oraz funkcje OUN i AUN.
2. Znaczenie historii psychologii dla rozumienia kształtu psychologii współczesnej i prognozowania perspektyw jej rozwoju.
3. Metodologia badań psychologicznych: proces badawczy; eksperyment i historia badań eksperymentalnych w psychologii. Współczesne programy badawcze w psychologii
4. Nieświadoma aktywność psychiki jako przedmiot psychoanalizy. Źródła i założenia koncepcji Freuda. Ewolucja poglądów Freuda. Problem naukowego statusu dzieła Freuda i współczesne oceny jego koncepcji.
5. Koncepcje wyrosłe z rewizji teorii Freuda: psychologia analityczna Junga; psychologia indywidualna Adlera; neopsychoanaliza – koncepcje Horney i Fromma.
6. Zachowanie jako wyłączny przedmiot psychologii: źródła i założenia koncepcji behawiorystycznej. Ewolucja behawioryzmu.
7. Krytyka behawioryzmu i psychoanalizy – założenia psychologii humanistycznej. Koncepcje Maslowa i Rogersa. Ocena naukowego statusu psychologii humanistycznej.
8. Orientacja w otoczeniu. Ogólna charakterystyka procesów orientacji w otoczeniu. Spostrzeganie, myślenie, pamięć, uczenie się, uwaga. Pojęcie i rodzaje inteligencji.
9. Psychologia poznawcza: założenia i źródła. Specyfika poznawczego podejścia do analizy emocji i motywacji.
10. Główne psychologiczne podstawy konstruktów osobowość i temperament.
B. Problematyka ćwiczeń:
1. Współczesna definicja psychologii. Wiedza psychologiczna: potoczna, przednaukowa, naukowa. Myślenie krytyczne i twórcze.
2. Wielość teorii psychologicznych, jej źródła i konsekwencje. Dominujące w psychologii szkoły i podejścia.
3. Metody badań psychologicznych. Metody opisowi i podstawowy model eksperymentu.
4. Uczenie się – procesy nabywania względnie trwałych zmian w zachowaniu (rzeczywistym lub potencjalnym)
5. Pamięć – procesy kodowania, przechowywania i wydobywania informacji.
6. Myślenie: rozwiązywanie problemów, rozumowanie.
7. Emocje – złożone wzory zmian cielesnych i psychicznych, zachodzące w odpowiedzi na sytuację spostrzeganą jako ważna dla podmiotu. Rodzaje, funkcje i źródła emocji.
8. Motywacja – procesy inicjowania, kierowania i podtrzymywania aktywności fizycznych i psychicznych. Motywacja a potrzeby. Maslowa koncepcja hierarchii potrzeb.
9. Osobowość – główne teorie psychologiczne.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
• klasyfikuje i opisuje podstawowe kierunki oraz koncepcje psychologiczne człowieka w nawiązaniu do ich założeń filozoficznych i podstaw biologicznych
• identyfikuje i definiuje podstawowe pojęcia i prawa z zakresu procesów poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych i osobowości
• wskazuje związki między procesami spostrzegania, uczenia, pamięci, myślenia , emocji i motywacji z uwzględnieniem regulacyjnej roli osobowości
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien :
• zastosować wiedzę do rozróżnia i genezy psychologicznych orientacji: klasycznej, behawioralnej, psychodynamicznej, humanistyczne i psychobiologicznej
• rozumie i potrafi wykorzystywać
psychologiczne mechanizmy poznanych procesów oraz potrafi za ich pomocą wyjaśnić proste sytuacje życiowe
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student :
• interpretuje i uzasadnia rzeczywistość społeczną także z perspektywy mechanizmów psychologicznych
• ma umiarkowaną świadomość mocnych i słabych stron pracy w grupie
• ma gotowość do pracy nad rozwojem własnym i komunikacja interpersonalną
• ma rozwagę/dojrzałość w zakresie planowania zadań
• jest odpowiedzialny za wkład do pracy grupowej
Kryteria oceniania
1. Wykład:
Pisemny egzamin z treści przedmiotu (wykład) on-line wg propozycji osoby prowadzącej,
2. Ćwiczenia:
2. Kolokwium (konwersatorium) on-line wg propozycji osoby prowadzącej.
Ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg zasady:
• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów
• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów
• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć:
• Tavris C., Wade C. (2008). Psychologia. Podejścia oraz koncepcje. Poznań: ZYSK I S-KA.
• Zimbardo P., Gerrig R. (2011). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: (rozdziały wybrane do poszerzenia wiedzy wg zainteresowań studenta)
• Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia, tom 1. Gdańsk: GWP.
• Łukaszewski W. (2015). Wielkie (i te nieco mniejsze) pytania psychologii. Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa.
• Schultz D., Schultz S. (2008). Historia współczesnej psychologii. Kraków: Wyd. UJ.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: