Group processes 2.5.E-PROCES
1. Pojęcie grupy w świetle teorii psychologicznych i socjologicznych. Związek człowieka z grupą.
2. Elementarne procesy grupowe: inicjacja do grupy, spójność grupy; oraz nabywanie i rozwój norm grupowych.
3. Teoria porównań społecznych, zróżnicowanie ról, przywództwo, wpływ mniejszości.
4. Socjometria – metody pomiaru struktur grupowych.
5. Konformizm – wpływ społeczny w grupach.
6. Sytuacja konfliktu i współpracy jako elementy modyfikujące zachowania międzygrupowe.
7. Myślenie o grupach – kategoryzacja społeczna i stereotypy.
8. Tożsamości społeczna a konflikt międzygrupowy i współpraca międzygrupowa
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
- płynnie korzysta z terminologii używanej w psychologii społecznej i socjologii do opisu procesów zachodzących w grupach;
- ma rozszerzoną wiedzę o jednostkach i grupach, ich wzajemnych interakcjach i wpływie na otoczenie;
- posiada rozszerzoną wiedzę o mechanizmach psychologicznych kierujących grupą oraz wpływie otoczenia i jednostek na funkcjonowanie grup;
Umiejętności
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
- wykorzystuje wiedzę z zakresu psychologii w celu analizy złożonych problemów związanych z funkcjonowaniem grupy i relacji pomiędzy jednostką a grupą;
- posiada umiejętności obserwowania analizy złożonych sytuacji społecznych oraz motywów i wzorców ludzkich zachowań wynikających z funkcjonowania w grupie;
- posiada umiejętności pracy z grupą oraz zna techniki kształtujące i redukujące wpływ jednostek i grup na funkcjonowanie grupy;
Kompetencje społeczne
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
- zna i przestrzega zasad etycznych związanych z oddziaływaniem na funkcjonowaniem jednostek i grup;
- krytycznie interpretuje odbierane treści
Kryteria oceniania
Kolokwium zaliczeniowe
Oceny lub wymagania zaliczeniowe określane są indywidualnie, jednak powinny zachować stosowność wobec zaplanowanych efektów kształcenia.
Ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady:
• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów
• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów
• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów
Dopuszczalna jest tylko jedna nieobecność w semestrze. Każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć na konsultacjach. Posiadanie więcej niż 1 nieusprawiedliwionej nieobecności uniemożliwia zaliczenie przedmiotu
Studentom przysługuje prawo uzyskania oceny o 0.5 wyższej pod warunkiem zrealizowania dodatkowego zadania domowego z zakresu socjometrii.
Literatura
Skrypt w języku angielskim będący streszczeniem poniższej literatury zapewnia prowadzący przedmiotu.
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
• Brown R., (2006) Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa. Gdańsk, GWP
• Wołoszynowa (1978). Materiały do nauczania psychologii, Seria III. Warszawa: PWN.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
• Kenrick D., Neuberg S., Cialdini R., (2002) Psychologia Społeczna, Gdańsk, GWP
• Myers, D. G. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka r
B. .Literatura uzupełniająca
• Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997) Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań, Zysk i S-ka
• Duksa, P. (20080 Zastosowanie metody socjometrycznej w pracy wychowawczej i formalnej grup kościelnych, Pozyskano z: http://www. studiawarminskie. uwm. edu. pl/assets. Artykuly/sw44-45-171-184. pdf
• Szmatka J. (1989) Małe struktury społeczne. Warszawa: PWN.
• Zwolińska-Bac, D. (2007). Badanie struktury grupy - test socjometryczny. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie, 40, 343-350.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: