Self-Presentation/Public speaking (workshop) 2.5.E-WAR007
Treści programowe:
Pojęcie i elementy autoprezentacji wg różnych koncepcji (psychologicznych, socjologicznych)
Koncepcje, strategie i techniki autoprezentacji
Savoir-vivre autoprezentacji menedżera (wygląd zewnętrzny, aranżacja przestrzeni, proksemika, mowa niewerbalna, treść i sposób mówienia)
Wystąpienia publiczne – przygotowanie, przebieg, wyzwania, ograniczenia i bariery
Autoprezentacja i wystąpienia publiczne w warunkach stresu – ćwiczenia praktyczne
Komunikacja werbalna, niewerbalna, pisemna, via e-mail
Samoutrudnianie jako technika autoprezentacji
Dylemat: skromnie czy asertywnie w różnych sytuacjach życia codziennego
Niepewność i zakłopotanie – rola w autoprezentacji
Wartości odbiorców autoprezentacji (atrakcyjność fizyczna, umiejętność wzbudzania sympatii, kompetencje, cno-ta, itp.)
Publiczne wizerunki
Porażki autoprezentacyjne i sposoby zaradcze
Różnice kulturowe w stylach autoprezentacji
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Wymagania
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student :
Zna techniki pozwalające świadomie kierować wywieranym wra-żeniem.
Zna taktyki autoprezentacyjne, zasady kształtowania atrakcyjno-ści interpersonalnej i pożądanego wizerunku.
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potra-fić/mieć umiejętność:
Umie kształtować wizerunek zgodnie z oczekiwaniami odbiorcy, zastosować w praktyce taktyki autoprezentacyjne, a także zidenty-fikować je w wypowiedziach i zachowaniach innych osób szcze-gólnie uczestników prowadzonych przez siebie zajęć.
Umie przeanalizować komunikat autoprezentacyjny na poziomie werbalnym i pozawerbalnym, wskazać potencjalne obszary rozwo-jowe w zakresie kinestetyki, paralingwistyki i proksemiki.
Potrafi konstruktywnie osiągać swoje cele komunikacyjne
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
Potrafi wyznaczyć cele dalszej pracy nad sobą.
Ma rozwinięte kompetencje by w sposób etyczny się wypowiadać
Student potrafi reagować w sposób asertywny poprzez przyjmo-wanie krytyki, pochwał, wyrażanie swoich opinii i emocji.
Kryteria oceniania
Metody pracy:
Gry szkoleniowe
Dyskusje
Praca z kamerą
Zadania indywidualne
Praca zespołowa
Analiza tekstów
Metoda projektów
Metoda sytuacyjna,
Inscenizacja,
Wykład z prezentacją multimedialną
Dyskusja
Analiza przypadków
Sposób zaliczenia*:
• Zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia:
• Przygotowanie wystąpienia publicznego na temat własnej osoby (w wersji formalnej i nieformalnej)
• Aktywny udział w zajęciach, w tym w ćwiczeniach grupowych i indywidualnych.
• Autoprezentacja własna wykonana w języku angielskim.
C. Podstawowe kryteria:
• Uzyskanie pozytywnej oceny z zadań cząstkowych
• Aktywność na zajęciach
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Doherty, K., & Schlenker, B. R. (1991). Self‐consciousness and strategic self‐presentation. Journal of Per-sonality, 59(1), 1-18.
Tice, D. M., & Baumeister, R. F. (1990). Self‐esteem, self‐handicapping, and self‐presentation: The strate-gy of inadequate practice. Journal of Personality, 58(2), 443-464.
Baumeister, R. F. (1982). Self‐esteem, self‐presentation, and future interaction: A dilemma of reputation. Journal of personality, 50(1), 29-45.
Baumeister, R. F., & Hutton, D. G. (1987). Self-presentation theory: Self-construction and audience pleas-ing. In Theories of group behavior (pp. 71-87). Springer, New York, NY.
Schlenker, B. R., & Leary, M. R. (1982). Social anxiety and self-presentation: A conceptualization model. Psychological bulletin, 92(3), 641.
Rui, J., & Stefanone, M. A. (2013). Strategic self-presentation online: A cross-cultural study. Computers in Human Behavior, 29(1), 110-118.
Vohs, K. D., Baumeister, R. F., & Ciarocco, N. J. (2005). Self-regulation and self-presentation: regulatory resource depletion impairs impression management and effortful self-presentation depletes regulatory re-sources. Journal of personality and social psychology, 88(4), 632.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: