Blok Instytutowy 2.HiT-BI2sem
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami warsztatu badawczego historyka, teoretyczne opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu teorii źródła i podziałów źródłowych, a także nabycie umiejętności takich jak: opracowanie stanu badań, sporządzanie wykazów źródeł i literatury i ich krytyczna analiza oraz posługiwanie się różnorodnymi formami pomocy naukowych. Przeprowadzone zajęcia, zarówno teoretyczne jak i praktyczne, powinny również przygotować słuchaczy do samodzielnej pracy na kolejnych etapach studiów.
Literatura uzupełniająca
Efekty kształcenia
Wiedza
Słuchacz, który uczęszczał na zajęcia:
- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk historycznych oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz kierunkach ich rozwoju
- posiada znajomość elementarnej terminologii nauk humanistycznych.
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie historii.
Umiejętności
Słuchacz, który uczęszczał na zajęcia:
- potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł i metod.
- posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie nauk historycznych.
-posiada umiejętność komunikowania się w języku ojczystym z zastosowaniem profesjonalnej terminologii właściwej dla obszaru nauk humanistycznych
Kompetencje społeczne (postawy)
Słuchacz, który uczęszczał na zajęcia:
- uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym w różnych jego formach.
- charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności.
Kryteria oceniania
ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru, test
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Nicieja S. S., Alma Mater Opoliensis. Ludzie – fakty – wydarzenia, Opole 2004,
Półwiecze. Katedry i Zakłady Instytutu Historii w latach 1957-2007, red. Janusz Dorobisz, Opole 2007.
Dominiczak H., Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998,
Historia 2.0, Panta Rhei, red. Anna Sobczak, Marta Cichocka, Piotr Frąckowiak, Lublin 2014,
Drozdowski Z., Topolski J., Wrzosek W., Swoistość poznania historycznego, Poznań 1990.
Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1985.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: