Historia Śląska z elementami dziejów Opola 2.HiT-HŚzEdzO
1. Geneza nazwy „Śląsk”, zasięg terytorialny, podstawowe pojęcia, plemiona śląskie w źródłach historiograficznych (ze szczególnym uwzględnieniem Opolan ),
2. Przyłączenie Śląska do państwa Mieszka I. Śląsk za czasów pierwszych Piastów ( do 1138 r.)
3. Kolonizacja na tzw. prawie niemieckim na Śląsku ( rola klasztorów, działalność Henryka Brodatego i Jadwigi, powstanie prawa średzkiego, lokacja miast śląskich). Wielokulturowość Śląska w wiekach średnich
4. Powstanie dziedzicznego księstwa opolskiego (Mieszko Laskonogi, Kazimierz I, Wiola, Eufrozyna, Mieszko II Otyły, Władysław I)
5. Próby zjednoczenia państwa polskiego w oparciu o Śląsk ( monarchia Henryków śląskich, Władysław I opolski, Henryk IV Prawy, Henryk głogowski, Bolesław I opolski)
6. Przyczyny „odpadnięcia” Śląski od Polski ( związki z Czechami w XIII w., hołdy lenne z pocz. XIV w.). Próby odzyskania Śląska przez władców polskich w XIV i XV wieku
7. Księstwo opolskie w XIV i XV w.(Władysław Opolczyk, Jan Kropidło, Bolko V, Mikołaj II, Janusz Dobry)
8. Husyci na Śląsku. Śląsk w II połowie XV w. ( Jerzy z Podiebradów, Maciej Korwin, Jagiellonowie)
9. Reformacja na Śląsku. Przejęcie księstwa opolskiego przez Jerzego Hohenzollerna. Rządy Izabelli Jagiellonki - Zapolyi
10. Wojna trzydziestoletnia, jej skutki dla Śląska i dla Opola.
11. Rekatolizacja Śląska. Wazowie jako książęta opolscy. Opole jako miasto cesarskie.
12. Wojny śląskie. Przejęcie Śląska przez Prusy.
13. Industrializacja Śląska w XIX wieku. Opole miastem garnizonów i cementowni
14. Okres wojny i plebiscytu. Podział Śląska. Rozwój Opola do 1939 r.
15. Zmiany na Śląsku po 1945 r.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zdobywa wiedzę na temat historii dzielnicy i miasta, w których żyje i studiuje ( K-W02).
Zdobywa pogłębioną wiedzę na temat źródeł dotyczących Śląska lub powstałych na Śląsku ( K-W04)
Zapoznaje się z różnymi poglądami literatury na temat tej dzielnicy oraz miasta ( zwłaszcza badaczy polskich i niemieckich) i umie je ze sobą konfrontować ( K-W08, K-W09, K-W11)
Umiejętności
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i odpowiednio ją wykorzystywać ( K-U03)
Potrafi odpowiednio interpretować źródła ( K-U08)
Umie korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i Internetu ( K-U06)
Kompetencje społeczne (postawy)
Rozbudza poczucie dumy z dziejów własnej dzielnicy i miasta ( K-K07)
Respektuje różnice poglądów historiograficznych dotyczących Śląska ( K-K05), sprzeciwia się jednak instrumentalizacji wiedzy historycznej ( K-K09)
Popularyzuje dzieje Śląska i Opola w środowisku lokalnym ( K-K08)
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia
• przygotowanie bibliografii na podany temat (dotyczący historii Śląska i Opola)
Podstawowe kryteria
- merytoryczne (dobór odpowiedniej literatury ogólnej i szczegółowej)
- formalne – właściwy zapis bibliograficzny
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. M. Czapliński, E. Kaszuba, G. Wąs, R. Żerelik, Historia Ślaska, Wrocław 2007
2. A. Pobóg-Lenartowicz, Od opola do Opola. Popularna monografia miasta, Opole 2017
3. K. Dola, Dzieje Kościoła na Śląsku, Opole 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: