Prawdopodobieństwo i statystyka 3.2-OP2-PS
Podstawowe rozkłady skokowe i ciągłe z przykładami zastosowań. Podstawowe wiadomości o funkcjach tworzących i charakterystycznych z zastosowa-niami. Twierdzenia graniczne Moivre’a Laplace’a i centralne twierdzenie graniczne Lindeberga-Levy’ego z przykładami zastosowań z kontekstem reali-stycznym. Szeregi rozdzielcze i przedziały ufności z przykładami zastosowań z kontekstem realistycznym. Testowanie hipotez statystycznych.
Metody dydaktyczne:
1. Wykład klasyczny, wykład problemowy.
2. Praktyczna nauka zastosowania uzyskanej na wykładach wiedzy poprzez rozwiązywanie zadań.
3. Pisanie sprawdzianów, kartkówek, rozwiązywanie zadań domowych.
4. Prowadzenie dyskusji i pogadanek ze studentami.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Definiuje podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa i statystyki.
- Rozpoznaje rolę i znaczenie rozumowań matematycznych w szczególności w rachunku prawdopodobieństwa.
- Charakteryzuje terminologię, metodologię i najważniejsze twierdzenia ra-chunku prawdopodobieństwa i statystyki.
- Nazywa wybrane techniki obliczeniowe, wspomagające pracę matematyka i rozumie ich ograniczenia. Opisuje wybrane pojęcia i metody statystyki i ich zastosowania.
- Rozpoznaje co najmniej jeden pakiet oprogramowania, służący do obliczeń symbolicznych i jeden pakiet do statystycznej obróbki danych.
Umiejętności:
- Dowodzi twierdzenie rachunku prawdopodobieństwa, obalania hipotezy po-przez konstrukcje i dobór przykładów.
- Dostrzega struktury formalne w zagadnieniach matematycznych związane z podstawowymi działami matematyki i rozumie ich znaczenie.
- Ustala kryteria stosowania podstawowych rozkładów prawdopodobieństwa w zagadnieniach praktycznych.
- Projektuje i programuje proste modele statystyczne korzystając z pakietów do statystycznej obróbki danych.
- Weryfikuje informacje literaturowe, także w językach obcych.
Kompetencje społeczne:
- Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
- Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębianiu własnego zrozu-mienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania.
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów uczenia się:
- ocena odpowiedzi ustnej podczas rozwiązywania zadań,
- ocena pisemnych sprawdzianów i kartkówek,
- ocena kolokwium zaliczeniowego,
- ciągła ocena postawy, pracowitości i zaangażowania,
- zaliczenie z oceną.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. J. Jakubowski, R. Sztencel, Wstęp do teorii prawdopodobieństwa, Wy-dawnictwo SCRIPT, 2010;
2. R. Zieliński, Siedem wykładów wprowadzających do statystyki matema-tycznej, http://wojtek.zielinski.statystyka.info/Moj_ojciec/public_html/7ALL.pdf;
3. Stanisława Ostasiewicz, Zofia Rusnak, Urszula Siedlecka, Statystyka ele-menty teorii i zadania, Wydawnictwo Aka-demii Ekonomicznej we Wrocła-wiu, 2011;
4. W. Krysiicki i in., Rachunek prawodopodobieństwa i statystyka matema-tyczna w zadaniach, cz. II statystyka matematyczna, PWN, 1999.
Literatura uzupełniająca:
1. J. Koronacki, J. Mielniczuk, Statystyka dla studentów kierunków tech-nicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa, 2001;
2. W. Starzyńska „Statystyka praktyczna” PWN Warszawa 2005;
3.M. Piłatowska „Repetytorium ze statystyki, PWN Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: