Biochemia 3.2-OPT-BCH
Wykład: Woda jako środowisko reakcji biochemicznych. Aminokwasy - budowa, nazewnictwo, klasyfikacja i właściwości. Peptydy i białka - klasyfika-cja, właściwości, struktura, metody oczyszczania i analizy. Enzymy - klasyfikacja, kinetyka, strategie katalityczne, inhibitory. Metabolizm - wprowadze-nie. Węglowodany i ich metabolizm. Utlenianie tkankowe - dekarboksylacja oksydacyjna, cykl Krebsa, łańcuch oddechowy. Lipidy, tłuszczowce i ich przemiany. Steroidy i karotenowce. Nukleotydy, kwasy nukleinowe i nukleoproteiny - zasady purynowe i pirymidynowe, nukleotydy, nukleozydy, DNA i RNA. Metabolizm aminokwasów. Przepływ informacji genetycznej.
Ćwiczenia: Dializa. Właściwości kwasowo-zasadowe aminokwasów. Rozdział białek metodą filtracji żelowej. Badanie kinetyki reakcji enzymatycznej. Rozdział białek metodą chromatografii jonowymiennej. Reakcje charakterystyczne węglowodanów. Reakcje charakterystyczne aminokwasów. Oznaczanie cholesterolu. Lecytyny - izolacja i ich właściwości. Kazeina mleka-właściwości fizykochemiczne. Wyznaczanie liczb tłuszczowych. Izolacja i badanie właściwości kwasów nukleinowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Opisuje podstawowe mechanizmy przemian biochemicznych zachodzących w żywych organizmach.
- Rysuje i rozpoznaje struktury grup związków wchodzących w skład żywych organizmów - aminokwasów, białek, cukrów, tłuszczów, witamin.
- Potrafi omówić przebieg procesów zachodzących w organizmach.
- Rozpoznaje czynniki fizyczne wpływające na organizm.
Umiejętności:
- Rozwiązuje problemy, oblicza i wyznacza odpowiednie dane na podstawie przeprowadzonych eksperymentów.
- Wykreśla wykresy, wykorzystuje arkusze kalkulacyjne do obliczeń, korzysta z baz danych .
Kompetencje społeczne:
- Pracuje samodzielnie korzystając w sposób prawidłowy i etyczny z literatury.
- Przejawia inicjatywę w dążeniu do poznawania i rozwiązywania problemów.
- Dąży do samodoskonalenia i zna ograniczenia własnej wiedzy.
- Potrafi współpracować w grupie.
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów uczenia się:
- Egzamin pisemny.
- Ocena z kolokwium zaliczeniowego.
- Ocena samodzielności i poprawności wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych studenta oraz pisemnego sprawozdania zaiwerającego opis oraz omówienie otrzymanych wyników (praca pisemna).
- Ciągła ocena postawy, pracowitości i zaangażowania.
Literatura
Podstawowa:
1. Rodwall V.W., Botham K.M., Kennelly P.J., Weil P.A. : Biochemia Harpe-ra; PZWL, wyd. VII uaktualnione, Warszawa 2018.
2. Berg J. Tymoczko J. L., Stryer L. Biochemia, Wyd. VI, PWN, Warszawa, 2009.
3. Kłyszejko-Stefanowicz; Ćwiczenia z biochemii, PWN, Warszawa, 2005.
Uzupełniająca:
1. Voet, D., Voet J. G. Biochemistry, John Wiley &Sons, fouthr edition, New York, 2010
2. Hames, B. D. Hooper N. M. Krótkie wykłady: Biochemia, wyd. III, PWN, Warszawa , 2010 (dostępne przez i.buk)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: