Metody taksonomiczne w analizie rynku 4.B.1.3
Wprowadzenie do badań taksonomicznych, Etapy badania taksonomicznego.
Skale pomiarowe. Pojęcie korelacji, równość wariancyjna
Merytoryczny i formalny dobór cech diagnostycznych (współczynniki zmienności, parametryczna metoda Hellwiga).
Transformacje przestrzeni cech.
Miary odległości. Miary podobieństwa obiektów.
Metody klasyfikacji obiektów: hierarchiczne i niehierarchiczne; liniowe i nieliniowe; wzorcowe i bezwzorcowe.
Pojęcie rangowania. Ocena poprawności klasyfikacji
Literatura uzupełniająca
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
.Wiedza:
1. zna metody i narzędzia wykorzystywane w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych (k_W06).
2. zna metody i narzędzia stosowane w badaniach rynkowych i marketingowych (k_W09)
Umiejętności: student potrafi
3. potrafi dobrać odpowiednie metody i narzędzia wykorzystywane w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych (k_U06)
Kompetencje społeczne: student
4. wykazuje się kreatywnością w doborze metod wykorzystywanych w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych (k_K05).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Ćwiczenia: kolokwium z zagadnień praktycznych (efekt 1, 2, 3), aktywność i postawa podczas zajęć (4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ćwiczenia: ustalenie oceny końcowej na podstawie: kolokwium z zagadnień praktycznych (90%), i aktywności postawy podczas zajęć (10%), .
Literatura
1.Panek T., Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa 2009
2.Kolenda M., Taksonomia numeryczna, Wrocław, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: