Analiza potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw 4.B.1.8
1.1. Podstawy teorii innowacji: wynalazek, innowacja projekt dyfuzja. Innowacja i jej rodzaje; cechy innowacji, źródła i korzyści z innowacji (2h)
2. Procesy innowacyjne i ich cechy, bariery w procesach innowacyjnych (1h)
3. NTBT (new technology based firms, wliczając e-commerce), technopolie, klastry (1h)
4. Uwarunkowania innowacyjności przedsiębiorstw (innowacje, B+R, zarzadzanie zmianą, wpływ otoczenia w tym konkurencja, implementacja nowych technologii). Wdrożenie innowacji (2h)
5. Wskaźniki innowacyjności przedsiębiorstw (Unijna Tablica Innowacyjności) (2h)
6. Pomiar potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw (2h)
7. Postawa i zachowania kadry kierowniczej w kreowaniu innowacji w przedsiębiorstwie (1h)
8. Zarządzanie kreatywnością w przedsiębiorstwie – uwarunkowania, budowanie klimatu dla kreatywności (poziom jednostki oraz poziom zespołu) (2h)
9. Strategiczna Karta Wyników (2h)
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
nieobowiazkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. Podstawowe rodzaje innowacji oraz ich źródła i uwarunkowania (K_W04).
2. W pogłębionym stopniu istotę środowiska proinnowacyjnego oraz istotę jego kształtowania (K_W04).
3. Metody i narzędzia stosowane do opisu, interpretacji i prezentacji danych ekonomicznych oraz wspomagające proces podejmowania decyzji (K_W06).
4. Ekonomiczne zasady oraz uwarunkowania podejmowania decyzji gospodarczych i prowadzenia działalności gospodarczej (K_W16).
Umiejętności: student potrafi
5. Identyfikować i interpretować przyczyny, przebieg oraz skutki zjawisk i procesów ekonomicznych wykorzystując istniejące lub proponując własne metody i narzędzia (K_U02).
6. Obserwować, wyciągać wnioski oraz formułować i prezentować opinie na temat problemów ekonomicznych, w szczególności w obszarze innowacyjności (K_U03)
7. Dyskutować na tematy ekonomiczne (K_U09).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
8. Krytycznej oceny odbieranych treści, posiadanej wiedzy ekonomicznej oraz jej uzupełniania i doskonalenia (K_K01).
9. Podejmowania działań ukierunkowanych na kreowanie nowych rozwiązań oraz wykorzystywanie szans pojawiających się w otoczeniu społeczno-ekonomicznym (K_K05).
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Wykład:
Zaliczenie na podstawie przygotowania do zajęć (1,2,4,8),
Udział w dyskusji (1,3,5,6),
Aktywność i postawa podczas zajęć (3,6,7,8).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie: przygotowania do zajęć (40%), aktywności i postawy podczas zajęć (60%).
Literatura
A. Literatura podstawowa
1.Perez, K. Innowacje Finansowe W Gospodarce 4.0. 1st ed. Poznań: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2021.
2. Izabela Ostoj ; Kamila Bartuś. Innowacje Na Poziomie Mikro- I Makroekonomicznym. 1st ed. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego W Katowicach, 2020. Web.
3. Kamińska A., 2017, Uwarunkowania regionalne innowacyjności przedsiębiorstw w Polsce, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2017.
4. Kamińska, A. (2017). Kształtowanie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw w kontekście ich rozwoju.
5. Jasińska-Biliczak, A. (2017). Endogeniczne uwarunkowania innowacyjności sektora małych i średnich przedsiębiorstw w regionie–ujęcie teoretyczne i praktyczne. Studia KPZK, (181).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: