Komunikacja interpersonalna 4.B.111.1
Treści programowe
WYKŁADY
Definicje i elementy składowe komunikacji interpersonalnej. Proces komunikowania się
Informacja zwrotna – przyjmowanie i udzielanie informacji zwrotnych, rodzaje oraz funkcje informacji zwrotnych
Komunikowanie się niewerbalne – współpraca ze słowami oraz udział w ustalaniu relacji osobowej w interakcji (postawa, gestykulacja, mimika, parawerbalne cechy głosu)
Komponenty aktywnego słuchania.
Bariery komunikacyjne
Podstawy perswazji
Manipulacje w relacjach międzyludzkich
Typologia zachowań komunikacyjnych w sytuacjach konfliktowych
Komunikacja międzykulturowa – różnice stylów kulturowych, styl wysokokontekstowy vs niskokontekstowy, wpływ kultury na atrybucje
Komunikowanie się organizacji i w organizacji – czynniki wpływające na komunikowanie organizacji; komunikacja pionowa i pozioma, formalna i nieformalna
Cwiczenia
Proces komunikowania się (etapy, podstawowe prawa, motywy i funkcje, komponenty procesu)
Komunikowanie niewerbalne (funkcje komunikacji niewerbalnej, modele zachowań niewerbalnych)
Manipulacje i perswazja w komunikacji interpersonalnej
Elementy organizacji komunikacji w przedsiębiorstwie (istota i składniki procesu komunikowania się, kierunki i sieci przepływu informacji, komunikacja interpersonalna {werbalne i niewerbalne} i nieformalna, typy zachowań uczestników komunikowania się)
Komunikacja interkulturowa w przedsiębiorstwie (zakres uwarunkowań, interkulturowe kompetencje komunikacyjne)
Bariery w komunikowaniu i ich przezwyciężanie (typy barier, percepcja i jej usprawnianie, pokonywanie barier)
Zachowania komunikacyjne w sytuacjach konfliktowych
Nakład pracy studenta
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
k-W-9 zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oraz narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji oraz znaczenie jednostki w realizacji celów organizacji
k-W-13 zna cechy człowieka jako podmiotu konstytuującego struktury otaczającej go rzeczywistości oraz ma wiedzę o relacjach wiążących go z otoczeniem społeczno-gospodarczym
UMIEJĘTNOŚCI
k-U-13 potrafi komunikować się w sposób precyzyjny i spójny w formie pisemnej oraz ustnej z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej zjawisk oraz procesów społeczno-gospodarczych zachodzących w organizacjach oraz ich otoczeniu
k-U-19 potrafi planować, komunikować się i organizować pracę – indywidualną podejmując samodzielnie decyzje oraz w zespole pełniąc w nim różne role
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
k-K-2 rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych oraz do komunikowania się z ekspertami w przypadku braku możliwości samodzielnego rozwiązywania problemu
Kryteria oceniania
WYKŁADY
Egzamin z pytaniami opisowymi i problemowymi
ĆWICZENIA - Średnia ważona wynikająca z ocen formujących F1-F3
F1 aktywność i zaangażowanie na zajęciach (60%)
F2 obecność na zajęciach (10%)
F3 udział w dyskusji (30%)
Literatura
Hamilton C., Skuteczna komunikacja w biznesie, PWN Warszawa, 2011
Sikorski W, Niewerbalna komunikacja interpersonalna, Difin Warszawa, 2018.
Krajewska A., Kompetencje personalne i społeczne, Ekonomik 2021.
Dobek-Ostrowska, B. (1999) Podstawy komunikowania społecznego. Wrocław: Wydawnictwo ASTRUM.
Jaworowicz M., Jaworowicz M., Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji, Difin Warszawa, 2017
Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, eds. Adler A.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F., Rebis Nauka i Innowacja, 2018
3. Nęcki Zbigniew. 2006, Komunikacja międzyludzka, Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
4. Tokarz Marek. 2006. Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk: GWP.
5. McKay, M., Davis, M., Fanning, P. (2008.) Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP.
6. Davis Martha, Patrick Fanning i Matthew McKay 2007. Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk: GWP.
7. Cialdini R., Wywieranie wpływu na innych. Teoria i praktyka, Gdańsk 2001, Gdańskie
Wydawnictwo Psychologiczne
1. Argyle Michael. 2001. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Berne Eric. 2008. W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Bocheńska-Włostowska Katarzyna. 2009. Akademia umiejętności interpersonalnych. 20 spotkań z komunikacją, Kraków: Impuls.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: