Kultura organizacyjna 4.B.117.2
WYKŁADY
1. Wprowadzenie do przedmiotu, przedstawienie obszaru, jakim się zajmuje, omówienie literatury oraz zasad zaliczenia.
2. Kultura organizacyjna – zdefiniowanie pojęcia, geneza i istota.
3. Funkcje kultury organizacyjnej.
4. Typologie kultur organizacyjnych.
5. Organizacja i wymiar kulturowy – wymiary kultury.
6. Dysonans kulturowy w organizacjach.
7. Diagnozowanie kultury organizacyjnej przedsiębiorstw.
8. Zarządzanie międzykulturowe – wyzwania współczesności. Podsumowanie.
ĆWICZENIA
1. Cele i etapy badania kultury organizacyjnej
2. Holistyczne podejście do badania kultury organizacyjnej
3. Ilościowe i jakościowe podejście do badania kultury organizacyjnej
4. Przykładowe metody i techniki badania kultury organizacyjnej
5. Kształtowanie kultury organizacyjnej – instrumentarium
6. Systemowe narzędzia zmiany kulturowej
7. Implementacja kultury organizacyjnej
8. Wymiary kultur narodowych
9. Kultury organizacyjne w organizacjach wielokulturowych
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. w zaawansowanym stopniu zasady oraz narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji oraz znaczenie
kultury organizacyjnej w funkcjonowaniu organizacji (k_W09).
2. w zaawansowanym stopniu procesy społeczno-gospodarcze we współczesnym świecie, a także relacje społeczne
zachodzące w organizacji i jej otoczeniu (k_W15).
Umiejętności: student potrafi
3. komunikować się w sposób precyzyjny i świadomy z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej zjawisk
oraz procesów społeczno-gospodarczych zachodzących w organizacjach oraz ich otoczeniu (k_U13).
4. planować, komunikować się i organizować pracę – indywidualną podejmując samodzielnie decyzje oraz w
zespole pełniąc w nim różne role (k_U19).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
5. myślenia i działania w sposób odpowiedzialny i przedsiębiorczy podejmując inicjatywy uwzględniające dobro
ogółu społeczeństwa w różnych dziedzinach życia społeczno-gospodarczego (k_K04).
Kryteria oceniania
Na ocenę podsumowującą składa się:
WYKŁADY
F1 - kolokwium sprawdzające wiedzę zdobytą podczas wykładów i umiejętność jej zastosowania do rozwiązywania problemów praktycznych.
F2 - Aktywność studentów podczas wykładów, przejawiająca się poprzez przygotowanie, udział w dyskusji, samodzielne formułowanie pytań dotyczących omawianego tematu, analizę studiów przypadków itp.
F3- Obecność na wykładach.
1. ocena z kolokwium sprawdzającego zdobytą przez studentów wiedzę oraz umiejętność jej zastosowania do analizy, interpretacji i rozwiązywania problemów praktycznych (60%),
2. aktywność studentów podczas wykładów, przejawiająca się poprzez przygotowanie, udział w dyskusji, samodzielne formułowanie pytań dotyczących omawianego tematu, analizę studiów przypadków itp. (30%),
3. obecność na wykładach podczas całego kursu (10%).
ĆWICZENIA
F1 – zadania realizowane podczas zajęć (50%)
F2 - aktywność i zaangażowanie na zajęciach (40%)
F3 – aktywności dodatkowe, nieobowiązkowe (10%)
Ocena podsumowująca
Średnia ważona ocen wynikająca z ocen formujących F1-F3
Literatura
1. G. Hofstede, G.J. Hofstede, Kultury i organizacje, PWE, Warszawa 2007.
2. K.S. Cameron, R.E. Quinn, Kultura organizacyjna - diagnoza I zmiana, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
3. Cz. Sikorski, Kształtowanie kultury organizacyjnej. Filozofia, strategie, metody, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.
4. Cz. Sikorski, Kultura organizacyjna, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2009.
5. M. Czerska, Zmiana kulturowa w organizacji, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2003.
6. M. Kostera, Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, PWN, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: