Geograficzne systemy informacji przestrzennej (GIS) 4.B.124
Opis wykładów (zakres tematów):
Omówienie podstawowych pojęć z zakresu wiedzy geoinformatycznej.
Rola i znaczenie kontekstu geograficznego (przestrzennego) w polityce rozwoju gospodarczego.
Infrastruktura danych przestrzennych. Krajowe, regionalne i miejskie systemy informacji przestrzennej. Przykłady referencyjnych i tematycznych baz danych przestrzennych w Polsce.
Źródła i metody pozyskiwania danych przestrzennych oraz usługi sieciowe w GIS.
Model danych wektorowych, rastrowych, dane opisowe w systemach GIS.
Oprogramowanie typu GIS jako narzędzie programistyczne wykorzystywane do przetwarzania danych przestrzennych.
Podstawowe analizy przestrzenne w GIS wykonywane na danych wektorowych i rastrowych.
Metody i techniki wizualizacji i prezentacji danych oraz wyników analiz przestrzennych w GIS.
Przykłady wykorzystanie GIS na potrzeby realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego.
Przykłady wykorzystanie GIS na potrzeby analizy zagospodarowania przestrzennego.
Przykłady wykorzystanie GIS do analizy przydatności terenów pod kątem pozyskiwania nowych inwestycji.
Przykłady wykorzystanie GIS do budowania marki miejsca.
Przykłady wykorzystanie GIS do analizy społeczno-ekonomicznej jednostek samorządu terytorialnego.
Opis laboratoriów (zakres tematów):
Omówienie interfejsu, struktury i podstawowych narzędzi programu typu GIS.
Identyfikacja różnych typów danych, układów współrzędnych i systemów odniesień.
Przygotowywanie baz danych przestrzennych na potrzeby projektu, integracja danych wektorowych i rastrowych w ramach geobazy.
Wykorzystanie usług sieciowych do pozyskiwania danych przestrzennych z zasobów różnych instytucji.
Wyszukiwanie i selekcja obiektów przestrzennych względem przyjętych kryteriów .
Wykonywanie analiz przestrzennych na danych wektorowych..
Wykonywanie analiz przestrzennych na danych rastrowych.
Wykonywanie analiz geostatystycznych, metody estymacji rozkładu wybranych zjawisk .
Etapy tworzenia kompozycji mapy (cyfrowego modelu) z zastosowaniem podstawowych zasad geowizualizacjii. Moduł tworzenia modeli cyfrowych w programie typu GIS.
W cyklu 2023/24-L:
Opis wykładów (zakres tematów): Opis laboratoriów (zakres tematów): |
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. Podstawowe pojęcia dotyczące danych przestrzennych i ich reprezentacji w modelu wektorowym i rastrowym oraz źródła ich pozyskiwania (K_W18);
2. Metody i techniki analiz przestrzennych oraz możliwości ich stosowania z wykorzystaniem narzędzi geograficznych systemów informacji (K_W18);
3. Możliwości i przykłady zastosowania geograficznych systemów informacji do przestrzenno-czasowych analiz procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych i przyrodniczych w jednostkach terytorialnych (K_W18).
Umiejętności: student potrafi
4. Identyfikować i interpretować struktury procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych i przyrodniczych
w jednostkach terytorialnych z zastosowaniem geograficznych systemów informacyjnych (K_U14);
5. Dobrać i pozyskać wiarygodne dane przestrzenne i metadane z powszechnie dostępnych w Polsce zasobów referencyjnych i tematycznych baz GIS na potrzeby analizy procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych i przyrodniczych w jednostkach terytorialnych (K_U07);
6. Tworzyć struktury geobazy oraz implementować atrybuty opisowe i geometrię pozyskanych danych społeczno-gospodarczych i przyrodniczych (K_U07);
7. Posługiwać się narzędziami geoinformatycznymi na potrzeby prowadzenia ukierunkowanych analiz w celu rozwiązywania złożonych problemów ekonomicznych (K_U07).
8. dokonać analizy z wykorzystaniem narzędzi informatycznych (K_U06).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
9. Inicjowania i realizacji działań na rzecz interesu publicznego poprzez upowszechnianie danych przestrzennych i
narzędzi GIS na potrzeby podejmowania racjonalnych decyzji ekonomicznych (K_K03).
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Wykład: praca pisemna –pytania testowe i otwarte (efekt 1,2,3)
Laboratorium: cztery indywidualne prace projektowe (efekt 1,2,3,4,5,6,7,8), aktywność i postawa podczas zajęć (4, 5, 9).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Wykład: ocena z pracy pisemnej
Laboratorium: ustalenie oceny końcowej na podstawie: ocen uzyskanych z indywidulanych prac projektowych (90%), aktywności i postawy podczas zajęć (10%) .
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Longley P., Goodchild M., Maguire D., Rhind D. GIS. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa, 2007.
2. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R.. GIS. Obszary zastosowań. PWN, Warszawa, 2008.
3. Izdebski W. Dobre praktyki udziału gmin i powiatów w tworzeniu infrastruktury danych przestrzennych w
Polsce Wyd. Geo-System Sp. z o.o., Warszawa, 2018
4. Pieniążek M., Zych M. Mapy statystyczne - opracowanie i prezentacja danych. GUS, Warszawa, 2017.
W cyklu 2023/24-L:
1. Longley P., Goodchild M., Maguire D., Rhind D. GIS. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa, 2007. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: