Logistyka zaopatrzenia 4.B.125
1. Znaczenie logistyki zaopatrzenia w systemie logistycznym firmy:
• relacje z dostawcami jako atut konkurencyjny nowoczesnych przedsiębiorstw;
• sieć (łańcuch dostaw) jako podstawa przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw;
• rynkowe i finansowe konsekwencje niesprawności łańcuchów zaopatrzeniowych przedsiębiorstw.
Miejsce i rola funkcji zakupu i zaopatrzenia w łańcuchach dostaw.
2. Podstawowe funkcje procesów zaopatrzenia - uwarunkowania i podejmowanie decyzji zaopatrzeniowych /zakupowych.
3. Logistyczny wymiar decyzji marketingowych w zaopatrzeniu - przyspieszanie przepływów fizycznych (JiT, QR, TBM).
4. Marketing zaopatrzeniowy i marketing partnerski w zaopatrzeniu: typy relacji dostawca – odbiorca na rynku zaopatrzenia; metody budowania lojalności dostawców; proces i procedury marketingu zaopatrzeniowego.
5. Uwarunkowania i rodzaje strategii zakupu i zaopatrzenia (out-sourcing, global sourcing, single sourcing, modular sourcing, JiT sourcing). Konsekwencje wyboru strategii zaopatrzenia dla procesów logistycznych.
6. Wybór źródeł zakupu – metody analizy i segmentacji dostawców. Problemy i metody negocjowania warunków dostaw w sferze zaopatrzenia. Wykorzystanie nowoczesnych technologii komunikacyjnych w wyborze dostawców i negocjowaniu warunków dostaw (EDI, AI, P2P).
7. Koszty zaopatrzenia - analiza potencjału synergii w sferze zakupu/zaopatrzenia – metody optymalizacji łańcuchów wartości; cena zakupu a zarządzanie kosztami zaopatrzenia – strategie kosztowe w zaopatrzeniu.
8. Zarządzanie zapasami w sferze zaopatrzenia – uwarunkowania, decyzje, metody i techniki sterowania zapasami.
9. Nowe kierunki rozwoju logistyki w sferze zaopatrzenia – keiretsu, wirtualny łańcuch informacyjny, Dom Zakupów i Dostaw (HPS), dostawca innowacyjny
ĆWICZENIA (lub inna forma zajęć)
Nr zajęć Treść zajęć/ Temat zajęć
1. Miejsce logistyki w sferze zaopatrzenia – perspektywa przedsiębiorstwa i sieci dostaw
2. Formy realizacji zaopatrzenia i ich uwarunkowania: „make or buy”, centra zakupów, marketing gronowy, partnerstwo systemowe, alianse strategiczne, kluczowe kompetencje,
3. Planowanie potrzeb materiałowych - metody i techniki logistyki w sferze zaopatrzenia: zarządzanie zamówieniami – klasyfikacja potrzeb zaopatrzeniowych (standard zaopatrzenia, metoda ABC/XYZ, MRP).
4. Narzędzia wyboru i oceny dostawcy: audyt dostawcy, kalkulacja opłacalności relacji z dostawcami, macierz kompetencji dostawcy, łańcuch wartości dostawcy.
5. Partnerstwo w sieciach dostaw – koncepcje i ich praktyczne stosowanie
6. Identyfikacja i analiza kosztów zaopatrzenia a struktura procesów logistycznych w sieci dostaw
7. Wpływ decyzji zakupowych na koszty zaopatrzenia (metody kalkulacji kosztów zaopatrzenia: TCO, SCC)
8. Metody sterowania zapasami i ich konsekwencje dla procesów logistycznych (EOQ, CRP, problem gazeciarza,…)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna i rozumie istotę oraz podstawowe związki między kategoriami rynkowymi a podsystemem logistyki w sferze zaopatrzenia i zakupów z uwzględnieniem aspektów globalnych K_W02,K_W03
2. Student posiada wiedzę niezbędną do analizy i oceny funkcjonowania podsystemu logistyki w sferze zaopatrzenia w wymiarze strukturalnym i funkcjonalnym K_W06, K_W09, K_W18
3. Student zna i rozumie zasady oraz uwarunkowania zarządzania procesami logistycznymi w sferze zaopatrzenia oraz jego konsekwencje dla funkcjonowania systemu logistycznego. K_W07, K_W08, K_W15, K_W16
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizy procesów logistycznych zachodzących w sferze zaopatrzenia dla rozwiązania konkretnego problemu decyzyjnego z zastosowaniem metod wnioskowania indukcyjnego i dedukcyjnego K_U02, K_U07, K_U11
2. Student potrafi analizować przyczyny i uwarunkowania sytuacji decyzyjnych w sferze zakupów i zaopatrzenia z perspektywy procesów i efektów logistycznych K_U03
3. Student potrafi prognozować procesy i zjawiska istotne dla logistyki w sferze zaopatrzenia (w szczególności związane z zapasami), wykorzystując standardowe narzędzia statystyczne K_U04
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Student potrafi współdziałać i pracować w zespole nad przygotowaniem analizy problemów decyzyjnych związanych z zaopatrzeniem i zachodzącymi w tej sferze procesami logistycznymi K_K02, K_K05, K_K07
2. Student potrafi uzupełniać i doskonalić swoją wiedzę oraz umiejętności, rozumiejąc jednocześnie potrzebę dalszego pogłębiania zdobytych kompetencji K_K01, K_K06
3. Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji wybranego przez siebie zadania K_K03
Kryteria oceniania
Wykład - egzamin pisemny na ocenę,
Ćwiczenia (zaliczenie na ocenę) - prace projektowe indywidualne i w grupach, zadania obliczeniowe, analiza przypadków.
Literatura
1. Bendkowski J., Radziejowska G., Logistyka zaopatrzenia w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2011.
2. Lysons K., Zakupy zaopatrzeniowe, PWE, Warszawa 2004.
Literatura uzupełniająca – pozycje monograficzne
3. Logistyka, red. D. Kisperska-Moroń, S. Krzyżaniak, ILiM, Biblioteka Logistyka, Poznań 2009.
4. Blaik P., Matwiejczuk R., Logistyczno-marketingowy łańcuch tworzenia wartości, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2008.
5. Szczepankiewicz W., Logistyka marketingowa: organizacja zasilania materiałowego w przedsiębiorstwie, AE w Krakowie, Kraków 1996.
6. Instrumenty zarządzania łańcuchami dostaw, red. M. Ciesielski, PWE, Warszawa 2009.
7. Harrison A., van Hoek R., Zarządzanie logistyką, PWE, Warszawa 2010.
8. Coyle J.J., Bardi E.J., Langley C.J. Jr, Zarządzanie logistyczne, PWE, Warszawa 2002.
Literatura uzupełniająca – teksty zamieszczone w czasopismach o tematyce logistycznej
1. Gospodarka Materiałowa i Logistyka
2. LogForum
3. Logistyka
4. EuroLogistics,
5. TopLogistyk
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: