Makroekonomia II 4.B.129
Opis (zakres tematów):
1. Wstęp do modelowania makroekonomicznego. Model IS-LM w gospodarce zamkniętej i otwartej.
2. Kryteria niezależności banku centralnego.
3. Teorie wzrostu gospodarczego.
4. Makroekonomia behawioralna i jej specyfika,
5. Ekonomia eksperymentalna w makroekonomii.
6. Teoria niedoskonałej informacji Lucasa.
7. Model wzrostu Solowa.
8. Teoria wzrostu endogenicznego.
9. Behawioralna hipoteza cyklu życia i teoria perspektywy.
10. Analiza konsumpcji i oszczędzania w teorii :J.S. Duesenberre’go, M. Friedmanna oraz F. Modiglianie’go.
11. Teoria perspektywy oraz behawioralna hipoteza cyklu życia H. Shefrina, R. Thalera.
12. Teorie bezrobocia. Model histerezy oraz model poszukiwań.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. Zna dorobek teoretycznych szkół w ekonomii oraz doktryny w odniesieniu do zaawansowanych problemów makroekonomicznych (k_W01).
2. Zna i rozumie znaczenie modelowania dla poznania kontroli przebiegu procesów zachodzących w gospodarce (k_W02).
3. Zna role, zakres działania oraz specyficzne uwarunkowania działania instytucji w odniesieniu do funkcjonowania gospodarki (k_W8).
Umiejętności: student potrafi
4. Potrafi pozyskać wiarygodne dane, a następnie ich podstawie identyfikować zależności między procesami zachodzącymi w Sali całej gospodarki (wykorzystuje poznane metody i techniki). Potrafi interpretować uzyskane wyniki lub ogólnie dostępne wskaźniki makroekonomiczne (k_U01).
5. Potrafi implementować i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu ekonomii oraz dziedzin pokrewnych (k_U03)
6. Student potrafi wyrażać swoje stanowisko oraz poglądy w odniesieniu do teoretycznych zagadnienie makroekonomii oraz bieżącej sytuacji ekonomicznej danego państwa. Umiejętności te wykorzystuje podczas dyskusji oraz przy przygotowywaniu projektów (k_U07).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
7. Ma świadomość, że krytyczna ocena swojego poziomu wiedzy i umiejętności, pozwala na poprawę oraz uzupełnienie braków uniemożliwiających pełne zrozumienie w odniesieniu do problemów podnoszonych podczas zajęć (k_k01).
Kryteria oceniania
Wykład:
Egzamin pisemny z zadaniami, pytaniami opisowymi i problemowymi
Konwersatoria:
F1 - kolokwium pisemne z zadaniami, pytaniami opisowymi i problemowymi (50%)
F2 - realizacja projektu (40%)
F3 - aktywność i postawa podczas zajęć (10%)
Ocena podsumowująca:
Średnia ważona ocen wynikająca z ocen formujących F1-F3
Literatura
1. Begg D., Dornbusch R., Fisher S., Vernasca G., Makroekonomia. PWE, Warszawa 2014.
2. Hall R., Taylor J., Makroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.
3. Krugman P., Wells R., Makroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.
4. Mankiw G.N, Taylor M.P., Makroekonomia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2016.
5. Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
6. Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
7. Nowak A.Z, Zalega T. (red.), Makroekonomia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2020.
8. Romer D., Makroekonomia dla zaawansowanych, Wydawnictwo
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: