Metody ilościowe w marketingu 4.B.155
WYKŁADY
Badanie marketingowe: metody doboru i określenie liczebności próby, skale pomiarowe (nominalne, porządkowe, przedziałowe, ilorazowe), kodowanie i przetwarzanie danych, graficzne metody prezentacji danych wielowymiarowych
Analiza struktury zjawisk rynkowych, mierniki tendencji centralnej, rozproszenia, asymetrii i koncentracji (krzywa Lorenza).
Badanie współzależności zjawisk rynkowych. Miary korelacji cech ilościowych i jakościowych (korelacja rang, współczynnik Pearsona).
Wybrane parametryczne i nieparametryczne testy statystyczne w badaniach rynkowych.
Modele popytu konsumpcyjnego – funkcje Törnquista.
Analiza segmentacyjna i profilowa w badaniach ankietowych, klasyfikacja i
segmentacja rynku, zasady i rodzaje analizy skupień.
Metody porównywania obiektów opisanych wieloma cechami statystycznymi (grupowanie obiektów, sporządzanie rankingów).
Repetytorium
ĆWICZENIA
Badanie marketingowe: metody doboru i określenie liczebności próby, skale pomiarowe (nominalne, porządkowe, przedziałowe, ilorazowe), kodowanie i przetwarzanie danych, graficzne metody prezentacji danych wielowymiarowych
Analiza struktury zjawisk rynkowych, mierniki tendencji centralnej, rozproszenia, asymetrii i koncentracji (krzywa Lorenza).
Badanie współzależności zjawisk rynkowych. Miary korelacji cech ilościowych i jakościowych (korelacja rang, współczynnik Pearsona).
Wybrane parametryczne i nieparametryczne testy statystyczne w badaniach rynkowych.
Modele popytu konsumpcyjnego – funkcje Törnquista.
Analiza segmentacyjna i profilowa w badaniach ankietowych, klasyfikacja i
segmentacja rynku, zasady i rodzaje analizy skupień.
Metody porównywania obiektów opisanych wieloma cechami statystycznymi (grupowanie obiektów, sporządzanie rankingów).
Kolokwium zaliczeniowe
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
p-W-1 Student zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie badań marketingowych niezbędnych do podejmowania decyzji zarządczych
UMIEJĘTNOŚCI
p-U-1 Student potrafi identyfikować i interpretować podstawowe problemy marketingowe oraz rozwiązywać je z wykorzystaniem metod ilościowych
p-U-2 Student potrafi analizować i prognozować współzależności zjawisk rynkowych oraz zachowań konsumenta na rynku
SPOŁECZNE
wykazuje się kreatywnością w doborze metod wykorzystywanych w analizie zjawisk i procesów gospodarczych
Kryteria oceniania
WYKŁADY
Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
ĆWICZENIA (lub inna forma zajęć)
Ocena podsumowująca: kolokwium z rozwiązywania zadań
Literatura
Literatura podstawowa
1.Mynarski S., Praktyczne metody analizy danych rynkowych i marketingowych, Zakamycze, Kraków 2000.
2. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2014.
3. Garczarczyk J. (red.), Ilościowe i jakościowe metody badania rynku: pomiar i jego skuteczność, AE w Poznaniu, Poznań 2006.
Literatura uzupełniająca
1. Mynarski S., Analiza danych rynkowych i marketingowych z wykorzystaniem programu STATISTICA, AE w Krakowie, Kraków 2003.
2. Szapiro T. (red)., Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa 2000.
3. Churchill G.A., Badania marketingowe, PWN, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: