Metody organizacji i zarządzania 4.B.161.5
Wykłady
1. Wprowadzenie do przedmiotu, przedstawienie obszaru, jakim się zajmuje, omówienie literatury oraz zasad zaliczenia.
2. Miejsce metod organizacji i zarządzania w naukach o zarządzaniu.
3. Problemy w organizacjach – identyfikacja i klasyfikacja. Podejście diagnostyczne i prognostyczne
4. Metody usprawniania i rozwoju organizacji – benchmarking.
5. Metody usprawniania i rozwoju organizacji – marketing wewnętrzny.
6. Metody usprawniania i rozwoju organizacji – reengineering.
7. Metody usprawniania i rozwoju organizacji –outsourcing.
8. Metody usprawniania i rozwoju organizacji – lean management. Podsumowanie.
Ćwiczenia
1. Omówienie metodyki, będącej podstawą opracowywanych w toku zajęć projektów.
2. Zastosowanie metodyki rozwiązywania problemów organizacji i zarządzania – ujęcie pragmatyczne (sformułowanie problemu i zaplanowanie działań).
3. Zastosowanie metodyki rozwiązywania problemów organizacji i zarządzania – ujęcie pragmatyczne (diagnoza problemu z wykorzystaniem technik organizacji i zarządzania).
4. Zastosowanie metodyki rozwiązywania problemów organizacji i zarządzania – ujęcie pragmatyczne (formułowanie rozwiązań z wykorzystaniem technik heurystycznych).
5. Zastosowanie metodyki rozwiązywania problemów organizacji i zarządzania – ujęcie pragmatyczne (ocena propozycji rozwiązań z wykorzystaniem metod ilościowych).
6. Prezentacja opracowanych projektów. Podsumowanie.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. w zaawansowanym stopniu funkcje, procesy i metody zarządzania organizacjami (K_W14).
2. ekonomiczne, społeczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania podejmowania decyzji w zarządzaniu (K_W16).
Umiejętności: student potrafi
3. dobrać i zastosować odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązania problemu w sferze zarządzania (K_U13).
4. wykorzystując specjalistyczną terminologię, w sposób precyzyjny, zrozumiały wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych problemów społeczno-ekonomicznych (K_U09).
5. współdziałać z innymi osobami w realizacji prac zespołowych (K_U12).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
6. wykorzystania wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (K_K02).
7. przyjęcia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania i projekty przy zrozumieniu podstawowych zasad etyki (K_K04).
8. myślenia i działania w sposób kreatywny i przedsiębiorczy (K_K05).
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekt 1,2,4);
Projekt grupowy (efekty 3,4,5)
Aktywność i postawa podczas zajęć (efekty 6,7,8).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
WYKŁADY
1. ocena z kolokwium sprawdzającego zdobytą przez studentów wiedzę oraz umiejętność jej zastosowania do analizy, interpretacji i rozwiązywania problemów praktycznych (80%),
2. aktywność studenta podczas wykładów, przejawiająca się poprzez przygotowanie, udział w dyskusji, samodzielne formułowanie pytań dotyczących omawianego tematu, analizę studiów przypadków itp. (20%).
ĆWICZENIA:
1. projekt grupowy realizowany podczas zajęć (70%),
2. aktywność i zaangażowanie na zajęciach (20%),
3. aktywności dodatkowe, nieobowiązkowe (10%).
Literatura
1. Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych, red. W. Błaszczyk, PWN, Warszawa 2019.
2. Sokołowska S., Krawczyk-Sołtys A., Mijal A., Płatkowska-Prokopczyk L., Szwiec P., Koncepcje organizacji i metody zarządzania. Możliwości i ograniczenia, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2016.
3. Metody i techniki organizatorskie, pod red. J. Skalika, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2001.
4. Łobos K., Koncepcje zarządzania, Wydawnictwo WSB w Poznaniu, Poznań 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: