Badania marketingowe 4.B.17.1
WYKŁAD
Pojęcie i istota badań, klasyfikacja badań
Badania marketingowe a proces decyzyjny. Formułowanie problemu i hipotez badawczych
Proces i procedura badawcza
Metody doboru próby do badań
Pomiar jako podstawa gromadzenia danych
Metody gromadzenia danych ze źródeł wtórnych
Metody gromadzenia danych ze źródeł pierwotnych (metody ankietowy, wywiady, obserwacje, eksperymenty)
Wybrane metody badania postępowania nabywców na rynku
Metody prognozowania zakupów
Badania związane z segmentacją rynku
ĆWICZENIA
System informacyjny jako podstawa sprawnego zarządzania przedsiębiorstwem
Etapy procesu badania marketingowego
Formułowanie celów i organizacja badań
Gromadzenie danych wtórnych
Badania pierwotne. Metody doboru próby do badań
Konstrukcja kwestionariusza ankietowego/wywiadu, formułowanie pytań i skalowanie odpowiedzi
Redukcja i redakcja danych uzyskanych z badań kwestionariuszowych, kodowanie odpowiedzi
Wywiad jako metoda gromadzenia danych pierwotnych
Analiza statystyczna danych uzyskanych z pomiaru pierwotnego
Prezentacja wyników przeprowadzonych badań ankietowych
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
p-W-1 Student ma podstawową wiedzę z zakresu badań marketingowych, zna podstawy teoretyczne związane z realizacja projektów badawczych
p-W-2 Student zna metody prowadzenia badań marketingowych; zna podstawowe metody i narzędzia pozyskiwania danych
UMIEJĘTNOŚCI
p-U-1 Student potrafi diagnozować i rozwiązywać problemy badawcze w obszarze marketingu
p-U-2 Student potrafi formułować sądy w ważnych sprawach marketingowych oraz myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
p-U-3 Student posiada umiejętności pracy w zespole samodzielnego formułowania wniosków, podejmowania decyzji marketingowych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
p-K-1 Student jest gotów do prowadzenia badań zgodnie z obowiązującymi zasadami etyki oraz ciągłego doskonalenia swojego warsztatu
Kryteria oceniania
WYKŁAD
F1 egzamin ustny z pytaniami problemowymi umiejętność jej zastosowania do rozwiązywania problemów praktycznych (95% - waga 2)
F2 Aktywność studentów podczas wykładów, przejawiająca się poprzez udział w dyskusji, samodzielne formułowanie pytań dotyczących omawianego tematu (5% - waga 1)
Ocena podsumowująca: średnia ważona wynikająca z ocen F1-F2
ĆWICZENIA
F1 - Aktywność na zajęciach , przejawiająca się poprzez udział w dyskusji, samodzielne formułowanie pytań dotyczących omawianego tematu, rozwiązywanie zadań, analizę studiów przypadków itp. (10% - waga 1)
F2 - wykonanie projektu grupowego i jego prezentacja. Prezentacja wykonywana w dowolnej formie (multimedialna, wykład wraz z dyskusją w grupie itp.). Ocenie podlegają: zawartość merytoryczna i ujęcie problemu badawczego, logika wywodu, sposób prezentacji (w tym wzbudzenie zainteresowania w grupie), samodzielność, wyniki i wnioski z badań, zakres czasowy prezentacji, prezentacja oceniana jest całościowo, a indywidualna ocena uzależniona jest od % wkładu studenta w realizację projektu (90% - waga 2)
Ocena podsumowująca: średnia ważona wynikająca z ocen F1-F2
Literatura
Kauf S., Badania rynkowe w sferze marketingu i logistyki, UO Opole 2004
Badania marketingowe. Teoria i praktyka. Redakcja naukowa K. Mazurek - Łopacińska, PWN Warszawa 2005
Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. Redakcja D. Maison, A. Noga - Bogomilski, Gdańskie Wydawnictwo
Psychologiczne, Gdańsk 2007
Kędzior Z., Karcz K., Badania marketingowe w praktyce - seria: Marketing bez tajemnic, PWE Warszawa 2001
Kauf S., Tłuczak A., Metody i techniki badań ankietowych na przykładzie zachowań komunikacyjnych opolan, Opole 2013
Kauf S., Tluczak A., Badania rynkowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw, Warszawa, Difin 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: