Podstawy zrównoważonego rozwoju 4.B.216
Poznanie genezy, pojęcia oraz zasad zrównoważonego rozwoju. Omówienie uwarunkowań i możliwości implementacji idei zrównoważonego rozwoju w wymiarze międzynarodowym, narodowym, regionalnym i lokalnym. Rozwinięcie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy pod kątem analitycznym i praktycznym.
Realizowane zagadnienia w ramach wykładów
1. Geneza i pojęcie zrównoważonego rozwoju
2. Usługi ekosystemów
3. Antroporesja, zmiany klimatu (S.O.S. Ziemia)
4. Środowiskowe efekty zewnętrzne (koszty i korzyści)
5. Zrównoważona konsumpcja
6. Zrównoważona produkcja
7. Gospodarowanie wodą na terenach zurbanizowanych
8. Zrównoważone budownictwo
9. Koncepcja miasta zrównoważonego
10. Błękitno- zielona infrastruktura
11. 17 Globalnych Celów Zrównoważonego Rozwoju
12. Europejski Zielony Ład-czy zdążymy? Polityka Unii Europejskiej
13. Instrumenty ekonomiczne w polityce ochrony środowiska
14. Recykling i gospodarka odpadami
Zagadnienia realizowane podczas ćwiczeń
1. Zależność gospodarka, społeczeństwo, środowisko
2. Usługi ekosystemów
3. Antroporesja, zmiany klimatu dyskusja
4. Metody wyceny dóbr środowiskowych
5. Co wpływa na decyzje konsumenta i co zrobić aby były one właściwe?
6. Brak świadomości jako główna bariera wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju
7. Gospodarowanie wodą na terenach zurbanizowanych
8. Zrównoważone budownictwo
9. Aspekt przestrzenny w rozwoju miasta
10.Błękitno- zielona infrastruktura
11. 17 Globalnych Celów Zrównoważonego Rozwoju
12. Polityka Unii Europejskiej.
13. Instrumenty ekonomiczne w polityce ochrony środowiska
14. Recykling i gospodarka odpadami
15. Kolokwium
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: Literatura uzupełniająca
1. Carley M., Spapens P, Dzielenie się światem, Instytut na rzecz ekorozwoju, Białystok-Warszawa, 2000.
2. Materiały dostarczone przez wykładowcę.
| W cyklu 2022/23-Z: Literatura podstawowa
1. Kronenberg J., Bergier T. (red.), Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce, Fundacja Sendzimira, Kraków 2010.
2. Borys T. (red.), Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Warszawa - Białystok 2005
3. red. D. Kiełczewski , Od koncepcji ekorozwoju do ekonomii zrównoważonego rozwoju, Wyd. Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Białystok, 2009
4. Kowalewski A.T., Społeczne, ekonomiczne i przestrzenne bariery rozwoju zrównoważonego, Instytut Rozwoju Miasta, Kraków, 2006
5. Chodyński, A., Ekomiasto# środowisko. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, pod redakcja Agnieszki Rzeńcy. Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka, (4), 119-225.Łódź 2018
|
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W04 Student posiada ogólną wiedzę dotyczącą genezy, pojęcia oraz założeń zrównoważonego rozwoju, a także ówczesne dylematy cywilizacji .
K_W05 Student potrafi identyfikować problemy związane z gospodarowaniem zasobami rzadkimi oraz je rozwiązywać.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 Student potrafi obserwować i interpretować procesy rozwojowe pod kątem wymagań zrównoważonego rozwoju, dokonywać analizy ich uwarunkowań, potrzeb i kierunków przekształceń z punktu widzenia wyznaczania obszarów problemowych i wskazywania możliwych rozwiązań w celu wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju.
K_U02 Student dokonuje na konkretnych przykładach umiejętnej analizy rozbieżności pomiędzy rzeczywistym a pożądanym kierunkiem rozwoju z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju, wskazuje pożądane kierunki zmian, biorąc pod uwagę uwarunkowania, możliwości oraz wymogi zrównoważonego rozwoju.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach (zespołach) i organizacjach odpowiedzialnych za zrównoważony rozwój, opracowywanie konkretnych narzędzi, strategii czy polityk, umie uczestniczyć w budowaniu projektów dotyczących zrównoważonego rozwoju oraz potrafi przewidzieć ich społeczne, gospodarcze i ekologiczne skutki.
K_K03 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności zastosowania jej w praktyce w celu uzupełnienia i doskonalenia kwalifikacji.
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
WYKŁAD:
Kolokwium zaliczeniowe (pytania testowe, pytania otwarte), (efekty: K_W04, K_W05)
ĆWICZENIA
Praca zespołowa, projekty grupowe (efekty: K_K01, K_U01;)
Praca indywidualna ( efekty: K_U02)
Udział w dyskusji (efekty: K_K03)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
WYKŁAD:
Ocena pozytywna – uzyskanie co najmniej 51% wartości punktów
[0-50% (2,0); 51-60% (3,0); 61-70% (3,5), 71-80% (4,0), 81-90% (4,5); 91-100% (5,0)
ĆWICZENIA
Praca pisemna indywidualna (30%)
Praca zespołowa (projekt) (30%)
Udział w dyskusjach (40%)
Literatura
Literatura podstawowa
1. Kronenberg J., Bergier T. (red.), Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce, Fundacja Sendzimira, Kraków 2010.
2. Borys T. (red.), Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Warszawa - Białystok 2005
3. red. D. Kiełczewski , Od koncepcji ekorozwoju do ekonomii zrównoważonego rozwoju, Wyd. Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Białystok, 2009
4. Kowalewski A.T., Społeczne, ekonomiczne i przestrzenne bariery rozwoju zrównoważonego, Instytut Rozwoju Miasta, Kraków, 2006
5. Chodyński, A., Ekomiasto# środowisko. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, pod redakcja Agnieszki Rzeńcy. Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka, (4), 119-225.Łódź 2018
Literatura uzupełniająca
1. Carley M., Spapens P, Dzielenie się światem, Instytut na rzecz ekorozwoju, Białystok-Warszawa, 2000.
2. Łuszczyk, Marcin. Wprowadzenie do ekonomii rozwoju trwałego, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, 2020
3. Dembicka-Niemiec A. , Zrównoważony rozwój a funkcje miast w Polsce. Badanie związków między zrównoważonym rozwojem średnich miast w Polsce a ewolucją ich struktury funkcjonalnej, Wyd. Uniwersytet Opolski, Opole, 2017
4. Gajdzik B., Urbanizacja w zrównoważonym rozwoju województwa śląskiego, „JecolHealth”14, 2010.
2. Materiały dostarczone przez wykładowcę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: