Rozwój obszarów wiejskich 4.B.300
WYKŁAD:
1. Współczesne wyzwania i zagrożenia rozwoju obszarów wiejskich
2. Struktura społeczno - ekonomiczna obszarów wiejskich cz. I - organizacja przestrzeni wsi; ludność wiejska; użytkowanie ziemi; zróżnicowanie przestrzenne rolnictwa
3. Struktura społeczno - ekonomiczna obszarów wiejskich cz. II - użytkowanie ziemi; zróżnicowanie przestrzenne rolnictwa
4. Działalność pozarolnicza na obszarach wiejskich
5. Mieszkalnictwo i wyposażenie wsi w infrastrukturę: techniczną, społeczną i dostępności komunikacyjnej
6. Funkcje obszarów wiejskich a regiony funkcjonalne
7. Obszary problemowe na wsi a procesy rewitalizacji obszarów wiejskich
8. Środki pomocowe dla obszarów wiejskich
9. Kierunki aktywizacji obszarów wiejskich
ĆWICZENIA
1. Własność i użytkowanie ziemi w Polsce a strategiczne kierunki modernizacji jej struktury (terenów wiejskich)
2. Piramida wiekowa populacji ludności wiejskiej a instrumentarium jej modelowania (np. wybranego kraju)
3. Obszary leśne a ich funkcje społeczno- gospodarczo –środowiskowe
4. Turystyka wiejska a jej rola w rozwoju społeczno -gospodarczym terenów wiejskich
5. Proces nonmetropolitan industralization w kontekście analizy SWOT
6. Sieć osadnicza terenów wiejskich ze szczególny uwzględnieniem typów osiedli w Polsce a proces rewitalizacji obszarów wiejskich
7. Krajobraz wiejski a proces jego ochrony i kształtowania
8. Aktywność społeczności lokalnej a jej wpływ na modelowanie podnoszenia poziomu życia na obszarów wiejskich
9. Środki pomocowe a rozwój obszarów wiejskich
10. "Przyszłość wsi - wieś przyszłości”
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. składniki przestrzeni przyrodniczej i społeczno-ekonomiczno – kulturowej i rozumie ich znaczenie w procesie planowania rozwoju i rewitalizacji obszarów wiejskich) (K_W01)
2. terminologię dotyczącą współczesnej polityki rozwoju terenów wiejskich na różnych poziomach jej planowania i realizacji z uwzględnieniem różnych źródeł finansowania w modelowaniu rozwoju obszarów wiejskich (K_W02).
3. podstawowe i funkcjonalno – ekonomiczno- przestrzenne dylematy byłych i współczesnych cywilizacji w kontekście oddziaływania na modelowanie obszarów wiejskich (K_W04)
Umiejętności: student potrafi
4. w oparciu o wiedzę teoretyczną przeprowadzić dobór informacji jakościowych oraz danych ilościowych do opisu struktury i dynamiki rozwoju wybranych rejonów wiejskich (K_U_01)
5. na podstawie własnych badań sporządzić pisemne opracowanie na temat wybranego zagadnienia z zakresu stopnia rozwoju obszarów wiejskich, udokumentowane odpowiednimi załącznikami statystycznymi, prawnymi, graficznymi i kartograficznymi (K_U08)
6. zaplanować i zrealizować kompleksowy projekt związany z opracowaniem strategii/planu rozwoju wsi lub wybranego rejonu wiejskiego (K_U08)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
7. permanentnej aktualizacji wiedzy teoretycznej i umiejętności mając świadomość dynamicznego postępu w rozwoju obszarów wiejskich (K_K 01)
8. samodzielnie, w sposób kreatywny, do zaaranżowania i poprowadzenia pracy zespołowej podczas badań w procesie opracowywania rozwiązań zidentyfikowanych problemów i wytyczania kierunków rozwoju obszarów wiejskich. (K_K03)
Kryteria oceniania
WYKŁADY
F1- test zaliczeniowy sprawdzający wiedzę zdobytą podczas wykładów i umiejętność jej zastosowania do rozwiązywania problemów praktycznych.
F2 Aktywność studentów podczas wykładów, przejawiająca się poprzez udział w dyskusji, samodzielne formułowanie pytań dotyczących omawianego tematu
Ocena podsumowująca:
na ocenę podsumowującą składa się:
1. ocena sprawdzającego zdobytą przez studentów wiedzę oraz umiejętności jej zastosowania do analizy, interpretacji i rozwiązywania problemów praktycznych - egzamin - (85%);
2. aktywność studentów podczas wykładów, przejawiająca się poprzez udział w dyskusji, samodzielne formułowanie pytań dotyczących omawianego tematu (15%);
WYKŁAD- dla każdego z efektów uczenia: 2 – nie opanował efektu, 3 – opanował minimum wiedzy, umiejętności i kompetencji w efekcie uczenia, 3,5 – opanował efekt w solidnym stopniu bazowym, 4 – dobrze opanował efekt, 4,5 – wyróżnia się opanowaniem efektu ponad stopień dobry, ale nie opanował biegle, 5 – biegle opanował efekt uczenia się
Test zaliczeniowy:
>50% dobrych odpowiedzi na dostateczny, proporcjonalny podział > 50% na każdy kolejnych stopni
Literatura
1.Bański J.,[2006] - Geografia polskiej wsi, PWE Wa-wa
2. Wójcik M.[20212] - Geografia wsi w Polsce -Studium zmian podstaw teoretyczno-metodologicznych; WUŁ –Łódź
3. Falkowski J. Kostrowicki K., [2001] - Geografia rolnictwa świata, WN PWN Wa-wa
4. Kapidura A., i inni [2011] – Wartość krajobrazu. Rozwój przestrzeni obszarów wiejskich, QN PWN Wa-wa
5. Pałka-Łebek E., [2019] - Rewitalizacja obszarów wiejskich, PWN
6. Raporty o rozwoju społecznym Polska 2000 / 2002 + Rozwój obszarów wiejskich+ Polska Wieś 2000 –Raporty o stanie wsi + aktualne wydania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: