Zachowania organizacyjne 4.B.387.2
WYKŁADY
1 Istota oraz zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania zachowań organizacyjnych
2 Postawy społeczne i zachowania jednostek w organizacji, Wpływ zagrożeń na zachowania.
3 Zachowania i postawy grup społeczno-zawodowych w organizacji. Rywalizacja i współpraca wewnątrz- i międzygrupowa.
4 Konflikty interpersonalne – wewnątrz- i międzygrupowe (definicja konfliktu; źródła konfliktu; przebieg i dynamika konfliktu; funkcje konfliktu; rodzaje konfliktów występujących w organizacjach).
5 Źródła i przejawy władzy w organizacji. Autorytet, wpływy, koalicje. Przywództwo, style kierowania, wybrane teorie motywacji.
6 Społeczne problemy zmian w organizacji. Opory przeciw zmianom
7 Metody i instrumenty kształtowania zachowań organizacyjnych.
8 Kultura organizacyjna (definicja kultury; warstwy kultury organizacyjnej; funkcje kultury organizacyjnej; typologie kultur organizacyjnych). Transformacja kulturowa. Wielokulturowość organizacyjna. Komunikacja międzykulturowa w organizacjach międzynarodowych.
9 Elementy etyki zachowań organizacyjnych.
ĆWICZENIA (lub inna forma zajęć)
1 Typy zachowań interpersonalnych.
2 Podstawy zachowań grupowych
3 Konflikty interpersonalne – wewnątrz- i międzygrupowe
4 Przywództwo, style kierowania, wybrane teorie motywacji.
5 Społeczne problemy zmian w organizacji. Opory przeciw zmianom
6 Typologie kultur organizacyjnych. Komunikacja międzykulturowa w organizacjach międzynarodowych
7 Etyka zachowań organizacyjnych
Nakład pracy studenta
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
k-W-7 ma wiedzę pozwalającą diagnozować i rozwiązywać problemy związane z podstawowymi funkcjami i procesami zarządzania: planowaniem, organizowaniem, motywowaniem, kontrolą i koordynacją
k-W-9 zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oraz narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji oraz znaczenie zachowań organizacyjnych w realizacji celów organizacji
k-W-13 zna cechy człowieka jako podmiotu konstytuującego struktury otaczającej go rzeczywistości oraz ma wiedzę o relacjach wiążących go z otoczeniem społeczno-gospodarczym
UMIEJĘTNOŚCI
k-U-13 potrafi komunikować się w sposób precyzyjny i spójny w formie pisemnej oraz ustnej z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej zjawisk oraz procesów społeczno-gospodarczych zachodzących w organizacjach oraz ich otoczeniu
k-U-19 potrafi planować, komunikować się i organizować pracę – indywidualną podejmując samodzielnie decyzje i zachowania organizacyjne oraz w zespole pełniąc w nim różne role
KOMPETENCJE
k-K-1 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz do podejmowania samokształcenia i aktualizacji wiedzy przez całe życie
Kryteria oceniania
WYKŁADY
Egzamin z pytaniami opisowymi i problemowymi
ĆWICZENIA
F1 aktywność i zaangażowanie na zajęciach (70%)
F2 udział w dyskusji (30%)
Ocena podsumowująca
Średnia ważona wynikająca z ocen formujących F1-F2
Literatura
Literatura podstawowa
1. Świątek-Barylska I., Bednarska-Wnuk I., Michalak J.M., Zachowania organizacyjne. Organizacja jako przestrzeń kształtowania zachowań pracowników, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015
2. Gros U., Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania, PWN Warszawa, 2021
3. Sokołowska S., Organizacja i zarządzanie. Ujęcie teoretyczne, Wydawnictwo UO, Opole 2004.
2. S.P. Robbins, Zachowanie w organizacji, PWE, Warszawa, 2004.
3. Sikorski Cz., Zachowanie ludzi w organizacji, PWN, Warszawa 1999.
4. Zachowania organizacyjne, red. Potocki A., Diffin, Warszawa, 2005,
5. Szaban J.M., Zachowania organizacyjne. Aspekt miedzykulturowy,Wydawnictwo Adam Marszałek, Torun 2007,
6. Gros U., Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarzadzania, WN PWN, Warszawa 2003
7. Kuc B.R., Moczydłowska J.M., Zachowania organizacyjne, Difin, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca
1. S. Galata, Zachowanie się ludzi w pracach zespołowych. Uwarunkowania, problemy, dylematy, Difin, Warszawa, 2008
2. Kultura organizacyjna w zarządzaniu, red. G. Aniszewska, PWE, Warszawa 2007,
3. Gałki, A. Kawałek, Zarządzanie i etyka stosunków biznesowych, WIPMIFS, Częstochowa, 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: