Zarządzanie 4.B.391
Opis (zakres tematów):
Przedmiot zainteresowania nauk o zarządzaniu i jakości. Funkcjonalne i instytucjonalne podejście do zarządzania.
Rozwój teorii organizacji i zarządzania - szkoły, kierunki podejścia w naukach o zarządzaniu.
Wyzwania dla zarządzania w XXI wieku.
Funkcje zarządzania.
Cele organizacji - istota planowania, typy planów, strategie organizacji, formułowanie strategii, zarządzanie w kontekście globalnym.
Typy struktur organizacyjnych oraz zasady ich budowy.
Postawy w miejscu pracy.
Motywacja do pracy – uwarunkowania i techniki jej wzmacniania.
Przełożony w organizacji – przywództwo jako proces oddziaływania, style kierowania, podejście sytuacyjne do przywództwa.
Podejmowanie decyzji w organizacji – procesy decyzyjne, ich uwarunkowania oraz techniki wspierające podejmowanie decyzji przez kierowników.
Grupa w organizacji jako system – zjawiska grupowe, typy grup funkcjonujących w organizacjach.
Technologia i kontrola w organizacji - istota i typy technologii, funkcje i rodzaje kontroli, nadzór nad organizacjami, ideologia w organizacjach.
Kultura organizacyjna – pojęcie, elementy, typologia, kształtowanie kultury organizacyjnej.
Zarządzanie międzykulturowe.
Zarządzanie zmianami w organizacjach (istota zmian, rodzaje zmian w organizacjach).
Humanizacja pracy.
Partycypacja w zarządzaniu.
Podstawowe procesy zarządzania kadrami w organizacji.
Społeczna odpowiedzialność organizacji i koncepcja interesariuszy.
Efektywność funkcjonowania organizacji – pomiar, uwarunkowania.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
1.Student zna i rozumie charakter nauk o zarządzaniu i jakości oraz ich relacje z innymi dyscyplinami naukowymi, w tym również z ekonomią (K_W13).
2. Student zna i rozumie zjawiska zachodzące w organizacji, a także metody skutecznego ich kształtowania (K_W14).
Umiejętności:
3.Student potrafi stosować techniki wspomagające procesy rozwiązywania problemów ekonomicznych występujących w organizacji (K_U13).
4.Student potrafi w sposób precyzyjny i zrozumiały opisywać wybrane problemy społeczno-ekonomiczne związane z funkcjonowaniem organizacji, wykorzystując pojęcia charakterystyczne dla nauk o zarządzaniu i jakości (K_U09).
Kompetencje społeczne:
5.Student jest gotów do kwestionowania trafności i aktualności swojej wiedzy z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz jej uzupełniania(K_K01).
6.Student jest gotów do współpracy w grupach funkcjonujących w organizacji, złożonych z przedstawicieli różnych kultur (K_K03).
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Wykład: kolokwium (pytania otwarte/pytania testowe) w czasie wyznaczonym przez egzaminatora i na ustalonych zasadach (weryfikacja efektów: 1, 2, 4).
Ćwiczenia: dwa kolokwia cząstkowe (weryfikacja efektów 1, 2, 3, 4, ), aktywność podczas zajęć (weryfikacja efektów 1, 2, 3, 4, 5, 6).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Wykład: ustalenie oceny końcowej na podstawie pisemnej pracy egzaminacyjnej (minimum 52% punktów) i dodatkowych punktów za udział w dyskusji na zajęciach.
Ćwiczenia: ustalenie oceny końcowej na podstawieocen uzyskanych z obu kolokwiów cząstkowych (60%) oraz ocen z aktywności podczas zajęć (40%).
Literatura
A. Literatura podstawowa
Sokołowska S., Organizacja i zarządzanie. Ujęcie teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2009.
Sokołowska S., Mijal A., Rozwójmyśliorganizatorskiej. Głównekierunkiiichprzedstawiciele, WydawnictwoUniwersytetuOpolskiego, Opole 2019.
Zarządzanie. Teoria i praktyka, pod red. A. Koźmińskiego i W. Piotrowskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Morgan G., Obrazy organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Bielski M., Organizacja. Istota, struktury, procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001.
Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza Szkoły GłównejHandlowej, Warszawa 1997.
Steinmann H., Schreyögg G., Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem. Koncepcje, funkcje, przykłady, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2001.
Podstawy organizacji i zarządzania: podejścia i koncepcje badawcze, pod red. A. Stabryły, Wydawnictwo UE w Krakowie, Kraków 2018.
W cyklu 2023/24-Z:
A. Literatura podstawowa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: