Wprowadzenie do badań naukowych 4.B.433.S.E
Opis (zakres tematów):
Znaczenie prac naukowych w rozwoju dyscypliny. Źródła informacji naukowej i ich rola w tworzeniu opracowań naukowych z zakresu ekonomii. Technika pisania pracy naukowej – struktura pracy, wymagania formalne i redakcyjne. Zasady formułowania celów, pytań i hipotez badawczych. Metody badawcze stosowane w procesie tworzenia prac naukowych. Metody zbierania danych. Wykorzystanie narzędzi informatycznych oraz statystycznych w procesie tworzenia prac naukowych. Zasady opracowywania wyników badań własnych. Formy prezentacji wyników badań własnych.
W cyklu 2023/24-L:
Ekonomia jako dyscyplina naukowa (definicja, przedmiot i zakres badań, struktura nauk ekonomicznych, dyscypliny pokrewne i „usługowe”, metody badań w ekonomii, ekonomia pozytywna a ekonomie normatywne). Istota i formułowanie problemu naukowego. Wybrane metody rozwiązywania problemów naukowych (klasyfikacja metod naukowych, metody ilościowe, metody jakościowe, metody statystyczne). Pomiar kategorii ekonomicznych. Technika pisania pracy naukowej. Formułowanie celów, pytań i hipotez badawczych. Pozyskiwanie danych do prac naukowych. Zasady opracowywania wyników badań własnych. Formy prezentacji wyników badań własnych. Przykładowe problemy naukowe i ich rozwiązywanie. |
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: 1. H. Kassyk-Rokicka, Mierniki statystyczne, PWE, 2001
2. Statystyka społeczna, red. nauk. T. Panek, PWE, 2014
| W cyklu 2023/24-L: 1. H. Kassyk-Rokicka, Mierniki statystyczne, PWE, 2001
2. Statystyka społeczna, red. nauk. T. Panek, PWE, 2014
|
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: | W cyklu 2024/25-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. metody i narzędzia stosowane do opisu, interpretacji i prezentacji danych ekonomicznych (K_W06).
2. metody i narzędzia stosowane w badaniach rynkowych i marketingowych (k_W09).
3. charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk (k_W13).
Umiejętności: student potrafi
4. pozyskiwać dane do analizowania zjawisk i procesów ekonomicznych i finansowych z wykorzystaniem m.in. technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT) (k_U01).
5. wykorzystując specjalistyczną terminologię, w sposób precyzyjny, zrozumiały wypowiadać się na tematy dotyczące wybranych problemów społeczno-ekonomicznych (k_U09).
6. planować i organizować pracę indywidualną oraz własne uczenie się przez całe życie (k_U11).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
7. myślenia i działania w sposób kreatywny (k_K05).
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Indywidualne koncepcje prac badawczych (efekty 1,2,4,7)
Aktywność i postawa podczas zajęć (efekty 3,5,6).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie Indywidualnej koncepcji pracy badawczej (80) oraz aktywności i postawy podczas zajęć (20%),
Literatura
1. J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Bernardinum, Gdynia 2002.
2. H.G. Adamkiewicz-Drwiłło, Współczesna metodologia nauk ekonomicznych, Dom Organizatora 2008
3. M. Blaug, Metodologia ekonomii, PWN, 1995
4. S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN 2012
5. S. Stachak, Wstęp do metodologii nauk ekonomicznych, KiW,1997
6. R. Wojciechowska, Logika procesu badawczego w ekonomii, SGH, 2016
W cyklu 2023/24-L:
1. J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Bernardinum, Gdynia 2002. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: