Wprowadzenie do badań naukowych 4.B.455.S.GPI.L
W ramach zajęć omawiane są następujące tematy:
Podstawy prawne i wymagania stawiane pracom dyplomowym (promocyjny i naukowy charakter prac, kryteria oceny prac dyplomowych) Efekty kształcenia realizowane podczas przygotowania pracy dyplomowej
Problematyka prac dyplomowych z gospodarki przestrzennej (ustalenie zakresu tematycznego prac dyplomowych; z gospodarki przestrzennej jako interdyscyplinarnej dziedziny nauki)
Motywy i uwarunkowania wyboru zagadnienia badawczego i promotora
Źródła informacji w badaniach z zakresu gospodarki przestrzennej (przegląd i podstawowe zasady gromadzenia i stosowania źródeł informacji)
Struktura pracy dyplomowej – omówienie zasad układu pracy
Wymagania formalne pracy dyplomowej (kompozycja pracy, język naukowy, edycja i skład tekstu, cytowania i przypisy, szata graficzna, elementy dodatkowe)
Zasady konceptualizacji zakresu badawczego pracy (określenie problemu badawczego, celów, pytań badawczych i hipotez)
Zagadnienie plagiatu (istota, przyczyny, konsekwencje plagiatu; metody pracy samodzielnej)
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna podstawową terminologię stosowaną w gospodarce przestrzennej, podstawowe koncepcje, modele i kierunki badań w gospodarce przestrzennej k-W-1.
Student zna i rozumie istotę badań gospodarki przestrzennej, wie co jest przedmiotem, podmiotem i celem badań gospodarki przestrzennej k-W-2.
Student ma podstawową wiedzę o uczestnikach gospodarowania przestrzenią i gospodarowania w przestrzeni k-W-4.
Student zna podstawowe źródła informacji, techniki, narzędzia i metody badań w gospodarce przestrzennej k-W-6, k-W-7.
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego k-W-10.
Umiejętności:
Student potrafi stosować wiedzę teoretyczną z zakresu gospodarki przestrzennej i powiązanych z nią dyscyplin do konceptualizacji problemu badawczego k-U-1, k-U-8, k-U-10.
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając z różnych źródeł informacji k-U-14, k-U-15.
Student potrafi w mowie i piśmie w sposób precyzyjny, specjalistyczny a zarazem zrozumiały wypowiadać się na tematy dotyczące gospodarki przestrzennej k-U-11, k-U-12.
Student posiada umiejętność przygotowania autorskiego naukowego opracowania pisemnego k-U-9.
Kompetencje społeczne:
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego k-K-1.
Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, konsekwentnie realizuje kolejne etapy działań k-K-2.
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; umiejętnie organizować pracę własną oraz grupy k-K-2, k-K-3.
Kryteria oceniania
ZALICZENIE
F1 (60%) pisemna praca zaliczeniowa
F2 (30%) prezentacja zaliczeniowa
F3 (10%) Aktywność i zaangażowanie w bieżącą pracę na zajęciach
Ocena podsumowująca: średnia ważona z ocen F1-F3
Literatura
Boć J., Jak pisać pracę magisterską, Wyd. Kolonia Limited, Wrocław 2006
Eco U., Jak napisać pracę dyplomową, tłum. G. Jurkowlaniec, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007
Jura J., Roszczypała J., Metodyka przygotowania prac dyplomowych, Warszawa 2000
Kierunkowe efekty kształcenia dla kierunku studiów Gospodarka przestrzenna, Uniwersytet Opolski 2012 (www.ekon.uni.opole.pl)
Plit F., Jak pisać prace licencjackie i magisterskie z geografii. Poradnik bardzo praktyczny, Warszawa 2007.
Regulamin studiów Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012 (www.uni.opole.pl)
Urban S., Ładoński W., Jak napisać dobrą pracę magisterską, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2006
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24 poz. 83 z późn. zm.).
Żebrowski W., Technika pisania prac licencjackich i magisterskich. Zagadnienia wybrane, Wyd. Olsztyńskiej Wyższej Szkoły im. Józefa Rusieckiego, Olsztyn, 2006.
Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, UNIVERSITAS Kraków, 1995.
Gazda Z., Poradnik metodyczny i przewodnik bibliograficzny do pisania prac dyplomowych na kierunku ekonomia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Administracji im. Edwarda Łapińskiego w Kielcach, Kielce 2005
Hindle T., Sztuka prezentacji, Wiedza i życie, Warszawa 2000,
Lundén B., Rosell L., Techniki prezentacji, BL Info Polska, Gdańsk, 2003,
Niedzielska E., Mały poradnik autora i recenzenta pracy akademickiej, Wrocław 1993.
Pieter J., Ogólna metodologia pracy naukowej, PAN, Wrocław – Warszawa 1997
Poliński J., ABC magistranta. Poradnik. Wydawnictwa uczelniane WSRP w Siedlcach, Siedlce 1991.
Radecki E. (red), Student - nauczyciel akademicki: relacje interpersonalna, Wydawnictwo PoNaD, Szczecin 1998,
Stuart C., Sztuka przemawiania i prezentacji, Książka i Wiedza, 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: