Kurs w języku nowożytnym 4.B.500.L.NIE.S
Kurs w języku nowożytnym "Deutsch im Beruf" to praktyczny interaktywny wykład, którego zadaniem jest poszerzenie leksykalnej kompetencji językowej i komunikacyjnej studenta z takich tematów jak: podróże i zajęcia w czasie wolnym, praca i zatrudnienie, pieniądze i sposoby mówienia o nich, problemy i sposoby komunikacyjnego radzenia sobie z nimi, niemiecka kultura życia codziennego, podstawowe zagadnienia z zakresu niemieckojęzycznej korespondencji handlowej. Z założenia praca nad ww. leksyką odbywa się na poziomie B2 (co najmniej wyższym średnio zaawansowanym) w oparciu o renomowany podręcznik leksykalno-gramatyczny i na podstawie wygłoszonego na początku zajęć wykładu.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: po zakończeniu kursu student zna i rozumie:
1. język niemiecki (stosowną leksykę oraz stylistykę) w zakresie tematycznym wyszczególnionym w treściach programowych - do poziomu B2 (k_W03);
UMIEJĘTNOŚCI: po zakończeniu kursu student potrafi:
2. posługiwać się językiem niemieckim do poziomu B2 w zakresie słownictwa specjalistycznego charakterystycznego dla tematów wyszczególnionych w treściach programowych (K_U04, K-U05);
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: po zakończeniu kursu student jest gotów do:
3. krytycznej oceny własnych kompetencji językowych i wiedzy specjalistycznej oraz ciągłego doskonalenia swoich umiejętności, w tym językowych, w trakcie realizowania działań akademickich i zawodowych (K_K01, K_K03).
Kryteria oceniania
1. Semestralne kolokwium pisemne (zaliczone na co najmniej 60% przewidzianej liczby punktów) (efekty: 1, 2, 3): 60%
2. Aktywność na zajęciach: 40%
Literatura
• Briefe schreiben im Beruf: Beispiele, Regeln, Tipps (materiał online)
• Dudenredaktion (Hg.) (2010): Wie Wirtschaft funktioniert. Mannheim u.a.
• Moszczeńska, Irena / Izbicka-Drosio, Małgorzata (2007): Wirtschaftsdeutsch
einfach. Wortschaftzaufgaben. Berlin u.a.
• Briese-Neumann, Gisa (1996): Erfolgreiche Geschäftskorrespondenz. Perfektion in Form, Stil und Sprache. München.
• Bęza, Stanisław (1995): Moderne deutsche Handelskorrespondenz. Warszawa.
• Białek, Edward / Kos, Józef (1993): Niemiecki list handlowy. Wrocław.
• Kienzler, Iwona (1994): Deutschsprachige Geschäftsbriefe. Gdynia.
• Kienzler, Iwona (2010): Korespondencja Handlowa i Biurowość. Wzory Pism, Umów i Dokumentów Handlowych w Języku Polskim, Angielskim i Niemieckim. IVAX.
• Schmelz, Michael (1998): Deutsch schreiben. Praktischer Ratgeber für den öffentlichen Schriftverkehr sowie Hinweise für schriftliche Arbeiten im schulischen und außerschulischen Unterricht. Warszawa.
• Białek, Edward / Kos, Józef (1995): Niemiecki jako język biznesu. Vademecum z wzorami zdań i listów. Wrocław.
• Keller, Rudi (2009): Die Sprache der Geschäftsberichte: Was das Kommunikationsverhalten eines Unternehmens über dessen Geist aussagt. In: Ch. Moss (Hrsg.): Die Sprache der Wirtschaft, Wiesbaden, S. 19–44.
• Göpferich, Susanne (2004): Technische Kommunikation. In: Angewandte Linguistik: Ein Lehrbuch. Hrsg. Karlfried Knapp et al. Tübingen, Basel, S. 143-165.
• DUDEN (2010): Geschäftskorrespondenz. Mannheim.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: