Gospodarka przestrzenna w świetle wymagań zrównoważonego rozwoju 4.B.90
WYKŁADY
1. Wprowadzenie do tematu rozwoju zrównoważonego oraz zasad gospodarki przestrzennej (m.in. mierniki oraz definicje)
2. Rys historyczny idei zrównoważonego rozwoju (ewolucja postrzegania omawianego zjawiska)
3. Terminologia zrównoważonego rozwoju w kontekście różnych dyscyplin naukowych oraz pól badawczych
4. Założenia zrównoważonego rozwoju na poziomie globalnym
5. Ograniczoność przestrzeni a zjawisko konfliktów przestrzennych (potrzeba prowadzenia odpowiedniej gospodarki przestrzennej)
6. Zrównoważona polityka miejska
7. Miasta oraz obszary tracące funkcje społeczno – gospodarcze
8. Zrównoważony transport (jako przykład wykorzystania idei zrównoważonego rozwoju)w jednym z sektorów gospodarki
9. Obszary problemowe – wyzwania, cechy oraz szanse przeciwdziałania procesom degradacji społeczno – gospodarczej
10. Chaos przestrzenny oraz ład przestrzenny jako elementy składowe polityki przestrzennej w kontekście cech zrównoważonego rozwoju
ĆWICZENIA
1. Wprowadzenie do problematyki zajęć – dyskusja
2. Przykłady dobrej oraz złej polityki przestrzennej w kontekście zrównoważonego rozwoju
3. Konflikty przestrzenne – studium przypadku
4. Zrównoważona polityka miejska – dobre praktyki
5. Obszary problemowe jako tereny wymagające interwencji (polityki regionalnej)
6. Praktyczne rozwiązania systemowe w kontekście zrównoważonego transportu
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska społeczne, ekonomiczne, przyrodnicze i techniczne oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu gospodarki przestrzennej (k-W-1)
2. podstawowy aparat pojęciowy związany z gospodarką przestrzenneą ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych założeń zrównoważonego rozwoju na szczeblu lokalny, regionalnym, krajowym oraz globalnym (k-W-9)
3. podstawowe techniki planowania przestrzennego bazujące na konkretnych problemach i przykładach (k-W-6)
Umiejętności: student potrafi
4. wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki przestrzennej – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące zjawisk i procesów ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych na konkretnych przykładach (studia przypadków) (k-U-1)
5. dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych oraz infrastrukturalnych (w kontekście gospodarki przestrzennej) i ocenić te rozwiązania (k-U-9)
6. brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym gospodarki przestrzennej oraz dyskutować o nich (k-U-12)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu gospodarki przestrzennej i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu gospodarki przestrzennej krytycznej oceny podjętych decyzji i analizy ich skutków w zakresie kształtowania przestrzeni (k-K-1)
Kryteria oceniania
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (80 %) + aktywność na zajęciach (20 %) / ćwiczenia
Ustalenia oceny końcowej na podstawie kolokwium (100 %)/ wykłady
Literatura
A. Czaja S., Becla A., Ekologiczne podstawy procesów gospodarowania, WAE Wrocław 2002.
Dembicka – Niemiec, A.; 2014, Wymiary zrównoważonego rozwoju miast, a przemiany ich struktury funkcjonalnej (2014 r.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: