Modelowanie 3D i wizualizacja 4.B.917
Wykład;
1. Zasady tworzenia projektu 3D.
2.Układy współrzędnych w przestrzeni 3D i ich modyfikacje.
3. Modelowanie trójwymiarowej topografii terenu działki.
4. Tworzenie modeli 3D z profili 2D.
5. Tworzenie i edycja brył złożonych.
6. Tworzenie i edycja brył siatkowych. Operacje logiczne Boole’a.
7. Tworzenie modeli drzew, krzewów i roślin zielnych.
8. Wypełnianie obiektów materiałem i teksturą oraz tworzenie i modyfikacja materiałów i tekstur.
9. Modyfikacja oświetlenia i rendering obiektów. Skalowanie tekstur nakładanych na powierzchnie.
10. Tworzenie i obliczanie spadków terenu i objętości brył.
11. Wizualizacje projektów 3D – eksport obiektów do innych programów 3D.
12. Techniki wykonywania wydruku i dokumentacji.
13. Rendering.
14. Wizualizacja scen.
15. Formaty zapisu grafiki rastrowej, wektorowej (3D i 2D).
Laboratorium
Podstawy projektowania 3D w programach AutoCAD, Vectorworks -
1. Tworzenie projektów obiektów budowlanych - 5h
2. Tworzenie projektów obiektów małej architektury - 5h
3. . Tworzenie projektów zagospodarowania terenu - 5h
4. Tworzenie projektów zielni urządzonej - 5h
5. Wizualizacje ww. projektów - 5h
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
student zna i rozumie
1. podstawowe narzędzia, polecenia wykorzystywane w programach AutoCAD i Vectorworks do projektowania 3D obiektów architektury (K_W02)
2. zasady tworzenia projektów 3D uwzględniając zróżnicowanie ukształtowania terenu, gleby, stosunków wodnych i roślinności (K_W02)
3. podstawowe funkcje oprogramowania wykorzystywane w technikach projektowania 3D (K_W03)
4. narzędzia i techniki do pomiaru terenu i obiektów terenowych oraz do graficznego i numerycznego opracowania wyników pomiaru (K_W03)
5. etapy tworzenia projektu w przestrzeni 3D (K_W03)
Umiejętności:
student potrafi:
7. tworzyć model 3D z profilu 2D, bryły złożone i siatkowe oraz wypełnia je materiałem i teksturą (K_U08)
8. tworzyć modele 3D obiektów budowlanych (K_U08)
9. wykonać projekt 3D obiektu małej architektury i wizualizacje dla założeń ogrodowych i parkowych oraz projektu zagospodarowania terenu (K_U08)
10. stosować wymagania formalne i prawne w przygotowywaniu projektu 3D obiektów przestrzennych (K_U01)
11. korzystać z baz danych roślin i obiektów 3D (K_U04)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
12. systematycznej aktualizacji wiedzy w zakresie projektowania 3D, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu wizualizacji i modelowania 3D (K_K01)
13. samodzielnej oraz zespołowej pracy nad przygotowaniem projektów 3D i ich wizualizacji w zakresie ich zgodności z zasadami i wymogami stawianymi dokumentacjom projektowym (K_K03)
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
WYKŁAD:
Zaliczenie pisemne (testowe +2 pytania otwarte), (efekty: 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10)
LABORATORIUM
Praca z komputerem indywidualna (tworzenie projektu obiektu 3D, projektu zagospodarowania terenu, wizualizacja sceny) (efekty 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10, 11)
Praca zespołowa (projekt) (efekty: 1, 4, 6, 9, 11, 12, 13)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
WYKŁAD:
Ocena pozytywna – uzyskanie co najmniej 51% wartości punktów
[0-50% (2,0); 51-60% (3,0); 61-70% (3,5), 71-80% (4,0), 81-90% (4,5); 91-100% (5,0)
LABORATORIUM
Praca indywidualna - projekt (80%)
Praca zespołowa (projekt) (20%)
Literatura
Jaskulski A.,2021, AutoCAD 2021/LT2021/360(WS+). Metodyka efektywnego projektowania parametrycznego i nieparametrycznego 2D i 3D, Wyd. Helion, Gliwice
Jacyna M., Bobińska M., 2022, Modelowanie i symulacja 3D obiektów magazynowych, PWN, Warszawa
Instrukcje do ćwiczeń przygotowywane przez prowadzącego zajęcia. Dokumentacja do programów AutoCAD, Vectorworks.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: