Rewitalizacja obszarów zdegradowanych 4.GP.42
WYKŁAD:
1. Wprowadzenie do rewitalizacji. Pojęcia i zakres tematu
2. Narzędzia badawcze - inwentaryzacja, analiza danych, delimitacja obszarów wymagających interwencji
3. Uwarunkowania prawne programów rewitalizacji
4. Kształtowanie przestrzeni w programach rewitalizacji
5. Kwestie środowiskowe w rewitalizacji terenów zamieszkałych
6. Kwestie społeczne w procesach rewitalizacji
7. Specyfika terenów poprzemysłowych i aktualne trendy ich transformacji
8. Studium przypadku – modelowe rewitalizacje
KONWERSATORIUM
1. Pozyskiwanie danych i wskaźników niezbędnych do wyznaczania obszaru zdegradowanego.
2. Ocena poziomu degradacji
- delimitacja jednostek urbanistycznych
- ocena stanu degradacji jednostek urbanistycznych
3. Waloryzacja
- walory przestrzenne, materialne, niematerialne
4. Diagnoza: elementy: dysharmonijne, do zachowania, do ochrony.
5. Inspiracje jako wytyczne do adaptacji rewitalizowanej przestrzeni
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
STUDENT ZNA I ROZUMIE
K_W01
w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska społeczne, ekonomiczne, przyrodnicze i techniczne oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu rewitalizacji, tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru rewitalizacji
K_W04
fundamentalne dylematy dotyczące rewitalizacji w zakresie jej badania i zastosowania do rozwiązywania problemów ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych i technicznych
K_W05
podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania oraz pojęcia związane z rewitalizacją
STUDENT POTRAFI
K_U02
identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne, ekonomiczne i przyrodnicze z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej rewitalizacji
K_U09
komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej rewitalizacji
K_U10
brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym rewitalizacji oraz dyskutować o nich
STUDENT JEST GOTÓW DO
K_K01
krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu rewitalizacji i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu gospodarki przestrzennej, krytycznej oceny podjętych decyzji i analizy ich skutków w zakresie rewitalizacji
Kryteria oceniania
WYKŁAD
Zaliczenia na ocenę (pytania zamknięte i otwarte, w tym problemowe)
Ocena pozytywna – uzyskanie co najmniej 60% wartości punktów
KONWERSATORIUM
Ocena zadań cząstkowych (60%), ocena udziału w konwersatorium (40%)
Literatura
Lorens P. (2018). Wnioski do przebudowy polityki rewitalizacji w Polsce. W: Lorens P. (red.), Urbanistyczne aspekty transformacji miast. Studia KPZK PAN, tom CXCII, Warszawa.
Jadach-Sepioło A. red. (2021) Ewaluacja systemu zarządzania i wdrażania procesów rewitalizacji w Polsce. Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa- Kraków
Jarczewski W. (red.) (2009). Tom 4. Przestrzenne aspekty rewitalizacji - śródmieścia, blokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe i powojskowe. Praca zbiorowa opublikowana w ramach projektu Rewitalizacja miast polskich jako sposób zachowania dziedzictwa materialnego i duchowego oraz czynnik zrównoważonego rozwoju, realizowany przez konsorcjum w składzie: Instytut Rozwoju Miast – Partner Wiodący, Szkoła Główna Handlowa, Uniwersytet Jagielloński, Stowarzyszenie Forum Rewitalizacji, Kraków.
Jarczewski W., Kułaczkowska A. red. (2019). Raport o stanie polskich miast: Rewitalizacja. Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa-Kraków.
Ustawa o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r. (Dz.U. 2015 poz. 1777).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: