Anafory eucharystyczne Wschodu i Zachodu - egzegeza 5-DR.F.18/19L.14
Struktura wykładu:
01. Modlitwa eucharystyczna w początkach Kościoła
02. Najstarsze anafory eucharystyczne Kościoła
03. Anafora Apostołów Addaja i Mariego i inne anafory syryjskiego Orientu
04. Kanon Rzymski
05. Anafora Św. Bazylego Wielkiego
06. Anafora Dionizego Bar-Salibi
07. Modlitwy eucharystyczne odnowionego Mszału Rzymskiego
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii - TD_WG01; P8S_WG;
W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii TD_WG02; P8S_WG;
W3. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków - TD_WK01; P8S_WK.
UMIEJĘTNOŚCI
U1.Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki i sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów teologicznych i wykorzystywania zadań o charakterze badawczym - TD_UW01; P8S_UW;
U2.Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych - TD_UW04; P8S_UW;
U3. Potrafi inicjować debatę teologiczną - TD_UK02; P8S_UK.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii - TD_KK01; P8S_KK;
K2. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych - TD_KK03; P8S_KK;
K3. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii - TD_KO01; P8S_KO.
Kryteria oceniania
Wykład konwersatoryjny wraz z dyskusją.
Ocena końcowa przedmiotu:
40% aktywny udział w zajęciach; 60% ocena z pracy zaliczeniowej.
- Ocena niedostateczna:
W1. Nie zna i nie rozumie światowego dorobku, obejmującego podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. Nie zna i nie rozumie głównych trendów rozwojowych istotnych dla teologii.
U1. Nie potrafi wykorzystywać wiedzy z różnych dziedzin nauki i sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów teologicznych i wykorzystywania zadań o charakterze badawczym.
U2. Nie potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.
U3. Nie potrafi inicjować debaty teologicznej.
K1. Nie wykazuje gotowości do krytycznej oceny dorobku teologii.
K2. Nie wykazuje gotowości do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
K3. Nie wykazuje gotowości do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii.
- Ocena dostateczna
W1. Wybiórczo zna i częściowo rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. Zna niektóre trendy rozwojowe w teologii.
U1. Potrafi wykorzystywać wiedzę z niektórych dziedzin nauki i sztuki do identyfikowania wybranych problemów teologicznych.
U2. Potrafi formułować niektóre wnioski na podstawie wyników badań teologicznych.
U3. Nie potrafi inicjować debaty teologicznej.
K1. Wykazuje słabą gotowość do krytycznej oceny dorobku teologii.
K2. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu nieistotnych problemów poznawczych i praktycznych.
K3. Wykazuje słabą gotowości do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii.
- Ocena dobra
W1. Zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. Zna i rozumie większość trendów rozwojowych istotnych dla teologii.
W3. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście liturgiki porównawczej.
U1. Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki i sztuki do identyfikowania, formułowania i rozwiązywania złożonych problemów teologicznych.
U2. Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.
U3. Potrafi inicjować debatę teologiczną
K1. Jest gotów do oceny dorobku teologii.
K2. Jest gotów do warunkowego uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
K3. Jest gotów do wypełnienia większości zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii.
- Ocena bardzo dobra
W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii.
W3. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków.
U1. Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki i sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów teologicznych i wykorzystywania zadań o charakterze badawczym.
U2. Potrafi trafnie wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.
U3. Potrafi inicjować debatę teologiczną.
K1. Jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii.
K2. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
K3. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii.
Literatura
- Konstytucja o liturgii świętej „Sacrosanctum concilium”, w: Sobór Watykański II. Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, Poznań 2002, s. 48-78;
- Dyrektorium o pobożności ludowej i liturgii. Zasady i wskazania, Poznań 2003, s. 13-73;
- Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, Poznań 2004;
- NADOLSKI B., Wprowadzenie do liturgii, Kraków 2004; F. BLACHNICKI, W. SCHENK, R. ZIELASKO (red.), Wprowadzenie do liturgii, Poznań-Warszawa-Lublin 1967;
- NADOLSKI B., Liturgika. Eucharystia, t. III, Poznań 2011;
- ATIYA A. S., A History of Eastern Christianity, London 1968.
- BROCK S., A Brief Outline of Syriac Literature, Kottayam 2009.
- CARCIOCNE F., Le antiche chiese orientali, "Credere oggi" 3/147 (2005), s. 9-20.
- CUNNINGHAM M., Wiara w świecie bizantyjskim, Warszawa 2006.
- CZERSKI J. M., Liturgie Kościołów Wschodnich, Opole 2009.
- DALMAIS I. H., Liturgies d'Orient. Rites et symboles, Paris 1980.
- DENZINGER H., Ritus Orientalium, Graz 1961.
- DALMAIS I.H., The Eastern Liturgical Families, w: A. G. MARTIMORT (red.), The Church at Prayer, t. 1, Collegeville 1986, s. 27-43.
- LIESEL N., Die Liturgie der Ostkirche, Freiburg 1960.
- NIN M., Las liturgias orientales, Barcelona 2008.
- ROBERSON R. G., Chrześcijańskie Kościoły Wschodnie, Kraków 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: