Diecezja wrocławska w czasie I wojny światowej 5-DR.F.18/19L.2
W czasie wykładu fakultatywnego zostanie zaprezentowane, jaki obraz wojny można odszukać w zarządzeniach władzy zwierzchniej wrocławskiego Kościoła. Scharakteryzuję ówczesne zarządzenia kościelne i państwowe, które kierowano do duszpasterzy, a za ich pośrednictwem do wiernych. Źródłem badań będą zarządzenia Książęco-Biskupiego Wikariatu Generalnego we Wrocławiu (Verordnungen des Fürstbischöflichen General-Vikariat-Amtes zu Breslau). Diecezja, jej duszpasterze i wierni nie byli zawieszeni w duchowej próżni. Głęboko zanurzeni w codzienne wydarzenia, zmuszani byli do konfrontacji wobec sytuacji prowadzonej przez Niemcy wojny, służby w armii katolików, szerzącej się biedy i napięć rewolucyjnych.
Tematyka spotkań obejmuje:
1. Śląsk przed I wojną światową
2. Wybuch wojny i mobilizacja
3. Zarządzenia biskupie dotyczące czasu wojny
4. Przedruk zarządzeń państwowych
5. Listy pasterskie i okólniki biskupie
6. Apel o pokój papieża Benedykta XV
7. Rok 1918: nowe nadzieje i wyzwania
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
Absolwent zajęć w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii (TD_WG01, P8S_WG);
zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii (TD_WG02, P8S_WG);
zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków (TD_WK01, P8S_WK).
Umiejętności:
Uczestnik wykładów potrafi inicjować debatę teologiczną (TD_UK02, P8S_UK);
ponadto potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym (TD_UK03, P8S_UK).
Kompetencje społeczne:
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii (TD_KK01, P8S_KK);
jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii (TD_KO01, P8S_KO);
jest gotów do inicjowania działania w dziedzinie teologii na rzecz interesu publicznego (TD_KO02, P8S_KO).
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia:
• egzamin ustny
B. Kryteria oceniania:
• ocena niedostateczna
Wiedza:
W1. Absolwent nie zagadnień ogólnych i wybranych zagadnień szczegółowych z teologii i procesów historycznych;
W2. Nie zna i nie rozumie istniejących trendów rozwojowych istotnych dla teologii;
W3. Nie zna i nie rozumie fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków.
• ocena dostateczna
Wiedza:
W1. Absolwent zajęć w stopniu podstawowym zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii;
W2. Ponadto orientuje się w głównych trendach rozwojowych, istotnych dla teologii;
Umiejętności:
U1. Potrafi uczestniczyć w debacie teologicznej;
U2. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.
Kompetencje społeczne:
K1. Absolwent jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii;
K2. Potrafi krytycznie spojrzeć na dorobek nauk teologicznych w kwestii procesów dziejowych.
• ocena dobra
Wiedza:
W1. Absolwent zajęć w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii;
W2. Dobrze zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii;
W3. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków.
Umiejętności:
U1. Uczestnik wykładów potrafi inicjować debatę teologiczną;
U2. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym i modyfikować dyskusję.
Kompetencje społeczne:
K1. Absolwent krytycznie podchodzi do oceny dorobku teologii;
K2. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii;
K3. Jest gotów do inicjowania działania w dziedzinie teologii na rzecz interesu publicznego.
• ocena bardzo dobra
Wiedza:
W1. Absolwent zajęć bardzo dobrze zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii, doskonale orientuje się w zachodzących procesach.
W3. W stopniu bardzo dobrym zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków.
Umiejętności:
U1. Uczestnik wykładów potrafi poprowadzić debatę teologiczną;
U2. Potrafi pełnić rolę moderatora w teologicznym dyskursie naukowym.
Kompetencje społeczne:
K1. Absolwent jest gotów do syntezy dorobku teologii w kwestii przemian społecznych XIX i XX w.
K2. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii, przejawia w tej kwestii inicjatywę;
K3. Chętnie inicjuje działania w dziedzinie teologii na rzecz interesu publicznego.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Gelles R., Wrocław w latach wielkiej wojny 1914-1918, Wrocław 1989.
Hinkel S., Adolf Kardinal Bertram. Kirchenpolitik in Kaiserreich und Weimarer Republik, [„Veröffentlichungen der Kommission für Zeitgeschichte”, seria B: Forschungen, t. 117], Paderborn-München-Wien-Zürich 2007.
Mandziuk J., Historia Kościoła katolickiego na Śląsku, t. 3, cz. 4: 1914-1945, Warszawa 2010.
Piela M., Książę kardynał dr Adolf Johannes Bertram jako przewodniczący Konferencji Episkopatu Niemiec (Fuldajskiej Konferencji Biskupów) w latach 1920-1945, Część 1: Do końca istnienia Republiki Weimarskiej, Wrocław 2013.
„Verordnungen des Fürstbischöflichen General-Vikariat-Amtes zu Breslau” 1914-1918.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: