Droga do wiary nie-Izraelitki Rachab 5-DR.F.18/19L.9
(1) Delimitacja tekstu;
(2) Tekst hebrajski perykopy;
(3) Przekład na język polski;
(4) Krytyka tekstu;
(5) Kontekst dalszy i bliższy (Joz 1; Joz 3 oraz Joz 6);
(6) Proces redakcji tekstu;
(7) Forma literacka perykopy;
(8) Struktura badanego tekstu;
(9) Studium egzegetyczne:
- misja zwiadowcza (Joz 2,1-8.14-24),
- prorocza zapowiedź zajęcia Kanaanu (Joz 2,9a),
- panika wśród mieszkańców Jerycha (Joz 2,9b.11a),
- wyjście z Egiptu i wysuszenie wód Morza Sitowia (Joz 2,10a),
- zwycięstwo odniesione nad Sichonem i Ogiem (Joz 2,10b),
- prawo cheremu (Joz 2,10b),
- świadectwo Rachab o JHWH (Joz 2,11b),
- prośba Rachab o ocalenie (Joz 2,12-13).
(10) Teologiczne przesłanie perykopy:
- teokratyczne rządy w Izraelu,
- wiara Rachab w Boga JHWH,
- Rachab antytezą wrogości wobec Boga uosabianej przez Rahaba i przykładem uniwersalizmu zbawczego JHWH,
- nierządnica Rachab a sakralny nierząd Izraela,
- Rachab w tradycjach Starego i Nowego Testamentu.
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student ma usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych etapów dochodzenia do wiary nierządnicy z Jerycha o imieniu Rachab (analiza literacka, studium egzegetyczne i teologiczne przesłanie perykopy Joz 2) - TMA_W01; P7S_WG
W2. Student zna biblijną terminologię oraz pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem wiary Rachab - TMA_W03; P7S_WG
W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, przeanalizować je i sformułować wnioski - TMA_U01; P7S_UW
U2. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym teksty traktujące o nierządnicy Rachab oraz je przetłumaczyć na język polski - TMA_U19; P7S_UU
U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej - TMA_K08; P7S_KR
K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie - TMA_K02; P7S_KR
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia:
- zaliczenie na ocenę
B. Forma zaliczenia:
- sprawdzian pisemny z całości przerobionego materiału
- aktywność na zajęciach
C. Kryteria oceny:
- ocena niedostateczna
WIEDZA:
W1. Student nie posiada wiedzy na temat poszczególnych etapów dochodzenia do wiary nierządnicy z Jerycha o imieniu Rachab (analiza literacka, studium egzegetyczne i teologiczne przesłanie perykopy Joz 2);
W2. Student nie zna biblijnej terminologii oraz żadnych pojęć w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem wiary Rachab;
W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student nie potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym tekstów omawianych perykop, przeanalizować ich i sformułować wniosków;
U2. Student nie potrafi odczytać w języku oryginalnym tekstów traktujących o nierządnicy Rachab oraz ich przetłumaczyć;
U3. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;
K2. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie.
- ocena dostateczna
WIEDZA:
W1. Student posiada podstawową wiedzę na temat poszczególnych etapów dochodzenia do wiary nierządnicy z Jerycha o imieniu Rachab (analiza literacka, studium egzegetyczne i teologiczne przesłanie perykopy Joz 2);
W2. Student zna podstawową biblijną terminologię związaną z motywem wiary Rachab;
W3. Student odznacza się podstawową znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, jednak nie potrafi ich przeanalizować i sformułować wniosków;
U2. Student - w ramach tekstów traktujących o nierządnicy Rachab - potrafi odczytać w języku oryginalnym tylko niektóre słowa oraz je przetłumaczyć;
U3. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student interesuje się tylko niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;
K2. Student rozumie potrzebę religijno-duchowego formowania się przez całe życie.
- ocena dobra
WIEDZA:
W1. Student posiada wiedzę na temat poszczególnych etapów dochodzenia do wiary nierządnicy z Jerycha o imieniu Rachab (analiza literacka, studium egzegetyczne i teologiczne przesłanie perykopy Joz 2);
W2. Student zna podstawową biblijną terminologię oraz ważniejsze pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem wiary Rachab;
W3. Student odznacza się znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop i dokonać ich podstawowej analizy;
U2. Student - w ramach tekstów traktujących o nierządnicy Rachab - potrafi odczytać w języku oryginalnym tylko niektóre zdania oraz je przetłumaczyć;
U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;
K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się.
- ocena bardzo dobra
WIEDZA:
W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych etapów dochodzenia do wiary nierządnicy z Jerycha o imieniu Rachab (analiza literacka, studium egzegetyczne i teologiczne przesłanie perykopy Joz 2);
W2. Student zna biblijną terminologię oraz pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem wiary Rachab;
W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, przeanalizować je i sformułować wnioski;
U2. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym teksty traktujące o nierządnicy Rachab oraz je przetłumaczyć;
U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;
K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie.
Literatura
- D. DZIADOSZ, «Droga do wiary poganki Rachab. Teologiczna lektura Joz 2,1-24», BPTh 6 (2013) 271-293;
- P. KASIŁOWSKI, «Cztery kobiety: Tamar, Rachab, Rut, Batszeba», w: W. CHROSTOWSKI, Bóg jest miłością (1J 4,16). Studia dla Ks. Prof. Józefa Kudasiewicza w 80. rocznicę urodzin (Warszawa 2006) 196-224;
- A. KOT, «Rola Rachab w zajęciu Ziemi Obiecanej (Joz 2,1-24)», VV 10 (2011) 65-87;
- B. LERNER, «Rahab the Harlot and Other Philosophers of Religion», JBQ 28 (1; 2000) 52-55;
- D. MERLING, «Rahab: The Woman who Fulfilled the Word of YHWH», AUSS 41 (1; 2003) 31-44;
- M. OBIORAH, «Rahab in the Book of Joshua and other Texts of the Bible», IOSR-JHSS 3 (3; 2014) 19-29;
- B. ROBINSON, «Rahab of Canaan - and Israel», SJOT 23 (2; 2009) 257-273;
- G. SZAMOCKI, «Rachab i Rut. Wiara dwu kobiet z rodowodu Jezusa», GRE 7
(2013) 295-307.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: