Reformacja a reforma Kościoła (wybrane zagadnienia) 5.0.0.0.1.1129
Tematyka spotkań obejmuje:
1. Charakterystyka głównych problemów, jakie stały się przyczyną powstania sporu religijnego i narodzenia nowego ruchu społecznego w Europie.
2. Główne aspekty XVI-wiecznego wołania Marcina Lutra o odnowę Kościoła w znaczeniu teologicznym.
3. Najważniejsze wydarzenia zrywu reformacyjnego w ojczyźnie Marcina Lutra
4. Zawirowania reformacyjne na Górnym Śląsku w jej początkowej fazie.
4. Zaczątki działań ekumenicznych do Vaticanum II.
5. Wspólne stanowisko Kościołów katolickiego i ewangelickich, jakie wypracowano dzięki działalności Wspólnej Komisji Rzymskokatolicko – Ewangelicko – Luterańskiej.
4. Dokument: Marcin Luter – świadek Jezusa Chrystusa (6 maja 1983 r.).
Efekty kształcenia
Wiedza:
Absolwent zajęć w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii (TD_WG01, P8S_WG);
zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii (TD_WG02, P8S_WG);
zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków (TD_WK01, P8S_WK).
Umiejętności:
Uczestnik wykładów potrafi inicjować debatę teologiczną (TD_UK02, P8S_UK);
ponadto potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym (TD_UK03, P8S_UK).
Kompetencje społeczne:
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii (TD_KK01, P8S_KK);
jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii (TD_KO01, P8S_KO);
jest gotów do inicjowania działania w dziedzinie teologii na rzecz interesu publicznego (TD_KO02, P8S_KO).
Kryteria oceniania
Wiedza:
Absolwent zajęć w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii (TD_WG01, P8S_WG);
zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii (TD_WG02, P8S_WG);
zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków (TD_WK01, P8S_WK).
Umiejętności:
Uczestnik wykładów potrafi inicjować debatę teologiczną (TD_UK02, P8S_UK);
ponadto potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym (TD_UK03, P8S_UK).
Kompetencje społeczne:
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii (TD_KK01, P8S_KK);
jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii (TD_KO01, P8S_KO);
jest gotów do inicjowania działania w dziedzinie teologii na rzecz interesu publicznego (TD_KO02, P8S_KO).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Appold K.G., Reformacja – krótka historia, red. polska I. Bareła, Warszawa 2013.
Bliżej wspólnoty. Katolicy i luteranie w dialogu 1965–2000, red. S.C. Napiórkowski, K. Karski, Lublin 2003.
Dola K., Uwagi o stanie duchowieństwa śląskiego w pierwszym okresie rozwoju reformacji (1520–1585), „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego” 19(1999), s. 121–134.
Tenże, Uwagi o pierwszym etapie rozwoju reformacji na Śląsku (do 1555 r.) i jej następstwach, [w:] Studia na początkami reformacji protestanckiej na Śląsku, red. Tenże, Opole 2009, s. 145–157.
Tenże, Duchowieństwo a miasto w przeddzień reformacji (na przykładzie Wrocławia), [w:] Studia na początkami reformacji protestanckiej na Śląsku, red. Tenże, Opole 2009, s. 37–49.
Gastpary W., Historia Kościoła. Okres nowożytny, Warszawa 1979.
Grane L., Wyznanie augsburskie. Wprowadzenie w podstawowe myśli Reformacji luterańskiej, Bielsko-Biała 2002.
Historia chrześcijaństwa, red. J.M. Laboa, tłum. M. Myczkowski, t. XIX: Reformacja. Chrześcijański renesans, Kielce 2014.
Kopiec J., Reformacja, [w:] Encyklopedia Katolicka, red. E. Gigilewicz, t. XVI, Lublin 2012, k. 1300–1304.
Niemczyk J.B., Autorytet Pisma Świętego według Doktora Marcina Lutra, [w]: Misterium Verbi, red. H. Muszyński, A. Skowronek, Warszawa 1995, s. 16–28.
Pelikan J., Tradycja chrześcijańska. Historia rozwoju doktryny, wyd. polskie A. Gorzkowski, D. Kasprzak, t. IV: Reformacja Kościoła i dogmatów (1300–1700), Kraków 2010.
Szałajko A., Rzymskokatolicki a ewangelicki obraz Marcina Lutra. Ekumeniczne znaczenie katolicko-luterańskiego dokumentu „Marcin Luter – świadek Jezusa Chrystusa” (1983), Kraków 2013.
Literatura uzupełniająca, wykorzystywana i tłumaczona przez prowadzącego zajęcia:
Blickle P., Der Bauernkrieg. Die Revolution des Gemeinen Mannes, Berlin 1998.
Tenże, Die Revolution von 1525, München 2004.
Müller G., Reformation, [w:] Lexikon für Theologie und Kirche, wyd. W. Kasper, t. VIII, Freiburg – Basel – Rom – Wien 19993. k. 930–949.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: